La sortie des ouailles par André Bosmans
© Collection Famille Bosmans

André Bosmans. De vork, de veer en de borstel

Piconrue - Musée de la Grande Ardenne

De zeventig schilderijen van de schilder-boer André Bosmans (1922-2014) nemen je mee naar de landelijke en agrarische wereld van de twintigste eeuw. Ontdek de veranderingen die de verdwijning van de boerenstand hebben versneld. Vrije en rebelse geest, de schilder van de Ardennen jongleerde tussen scènes van het leven in het dorp, landschappen en schilderijen van opstand. Aan de rand van zijn schilderijen (dicht bij het Vlaams expressionisme) laat hij ook poëtische en toegewijde geschriften achter die op een ontroerende en ironische manier het landelijke leven uit het verleden beschrijven. Wat de actie van de vakbond betreft, kondigde het al de grote omwentelingen van de landbouwsector aan, na de jaren 1950. In de voorhoede van grote sociaaleconomische crises (gekke koeien, brucellose ...) en de opkomst van de consumptiemaatschappij, laat André Bosmans ons uitdagende en zeer eigentijdse schilderijen die geïnspireerd zijn door Bruegel, Bosch, Manet, ...

vrijdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00