Mariabeeld in obus - collectie In Flanders Fields Museum, Ieper
© Foto: Bea Borgers en Mirjam Devriendt

Religie. Helend. Verdelend

PARCUM, museum voor religieuze kunst en cultuur

Vrede is de kern van vrijwel elke religie. En toch worden ontelbare oorlogen gevoerd in naam van God. Religie verzoent, maar brengt tegelijk ook oorlog. Deze tentoonstelling neemt je mee in de delicate verhouding tussen religie, oorlog en vrede doorheen de tijd. Hoewel de Eerste Wereldoorlog niet door een godsdienstconflict was ingegeven, was religie ook daar nooit ver weg. Beide partijen schaarden God aan hun zijde. En ook soldaten, eindeloos wachtend in de modder van de loopgraven, zochten toevlucht in hun geloof.
Wat is de betekenis van religie in conflict en verzoening? Wat doet dit met geloofsbeleving? En welke invloed heeft dit op de kunsten? De tentoonstelling biedt geen pasklare antwoorden, maar laat ons nadenken over welke rol religie en levensbeschouwing kan spelen in de diverse samenleving van vandaag.
'Religie. Helend. Verdelend' plaatst historische cultuurobjecten uit tal van museale en religieuze collecties naast hedendaagse kunst van Yael Bartana, Michael Rakowitz en Wael Shawky.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 17:00