STAM
© STAM

Het museum van de misdaad

STAM - Stadsmuseum Gent

De gerechtelijke politie van Gent bewaart sinds begin jaren ’30 een eigenaardige collectie. Vroeger was dit ‘Museum van de misdaad’ enkel toegankelijk voor politiemensen in opleiding of op uitnodiging. Het STAM maakt een selectie uit deze objecten en maakt ze voor iedereen aanschouwbaar.

De tentoonstelling loodst je langs oorspronkelijk bewijsmateriaal van bekende en minder bekende moordzaken en diefstallen in de ruime regio rond Gent zoals bijvoorbeeld ‘De moorden van Beernem’. We brengen de onderzoeksmethoden van politiemensen en gerechtsdokters in kaart en reconstrueren zo hoe men te werk ging. In beslag genomen goederen zoals drugs en onzedelijke foto’s tonen hoe bepalend de tijdsgeest is voor onze blik op misdaad.

Rondleidingen voor iedereen :
De derde zondag van elke maand organiseert het STAM een gidsbeurt waar iedereen kan op intekenen. Want een gids vertelt dingen die bijblijven! Van november 2018 tot mei 2019 gaan deze rondleidingen in de expo 'Het museum van de misdaad' door. Start om 11 uur, je betaalt je inkom plus 4 euro (5 euro vanaf mei) voor de rondleiding (inkom voor Gentenaars gratis op zondag tussen 10 en 13 uur).
Omdat de rondleidingen zo populair zijn, doen we er ook wekelijks op zaterdag en in het paasweekend. . In de extra maand zijn er 8 nieuwe rondleidingen ingepland: wekelijks op zaterdag (om 15 uur), op zondag 19 mei (om 11 uur) en op Hemelvaart (om 11 uur en om 15 uur). Inschrijven kan vanaf... nu!

Specifiek voor scholen:

expo 'het museum van de misdaad'
26.10.2018 - 02.06.2019

Het STAM toont in de expo 'Het museum van de misdaad' (van 26 oktober 2018 t.e.m. 2 juni 2019) een selectie uit de eigenaardige collectie die de gerechtelijke politie van Gent bewaart sinds begin jaren '30. De gids loodst je langs oorspronkelijk bewijsmateriaal en in beslag genomen goederen, en brengt de modus operandi van zowel misdadigers als onderzoekers in kaart. Waan je even rechercheur in deze 'criminele collectie'! Een rondleiding voor de derde graad secundair.
•Van 26 oktober 2018 t.e.m. 2 juni 2019
•Voor de derde graad (16+)
•Prijs: 75 euro, max. 20 pers/gids
•Duur: 1,5 uur