Mario García Torres - Illusion Brought Me Here
© © Mario García Torres, Shot of Grace with Alighiero Boetti Haircut Style (Brussels), 2004

Mario García Torres - Illusion Brought Me Here

WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst

Op zaterdag 18 mei om 20u30 brengt Garcia Torres ook een lezing getiteld 'Five Feet High and Rising' @ Les ateliers claus

Illusion Brought Me Here is de eerste museale solotentoonstelling van Mario García Torres in België. Naar aanleiding hiervan presenteert de Mexicaanse kunstenaar zijn eigen bondige versie van een retrospectieve: een nieuw geluidswerk getiteld Silence’s Wearing Thin Here, samengesteld uit stemmen en klankbanden van eerdere werken. García Torres ontraadselt vaak kleine en obscure geschiedenissen, met een voorliefde voor avant-garde kunst en muziek uit de jaren 60 en 70. Hij roept historische tentoonstellingen opnieuw in het leven en voltooit onafgemaakte kunstwerken, vaak met een gezochte verwarring tussen origineel en reënscenering, verleden en heden. Hij gaat in dialoog met enigmatische en radicale figuren zoals de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers en de Mexicaans-Amerikaanse componist Conlon Nancarrow. Ongeveer vier jaar geleden stopte García Torres met het dateren van zijn uiteenlopende werken, waaronder filmische, sculpturale en schilderkunstige installaties. Hierdoor ondermijnt hij het narratief van een oeuvre en carrière als een progressieve evolutie in de tijd.

Tickets @ WIELS

Credits
Curator: Caroline Dumalin
Presentation: Kunstenfestivaldesarts, WIELS, les ateliers claus