Belgian Design: Generous Nature
© Design Museum Gent

Belgian Design: Generous Nature

Tijdelijk gesloten

Design Museum Gent (gesloten wegens renovatie)

Belgian Design: Generous Nature zoomt in op het vermogen van design en ontwerpers om een ingrijpende verandering teweeg te brengen in de industriële productie, door te kiezen voor duurzame systemen die verder gaan dan het product an sich. Het streeft een groter doel na dat louter milieubewustzijn overstijgt en dat de politiek, economie, normen, het gedrag en de sociale en menselijke relaties aan de basis van de ontwerpcultuur behelst.

Drie organisaties (Flanders DC, MAD en WBDM) werkten elk een traject uit met Belgische designers waarin het aspect ‘duurzaamheid’ op verschillende manieren werd ingevuld: sociaal, economisch en ecologisch. Het resultaat van die drie trajecten wordt gepresenteerd tijdens de Milan Design Week 2019 onder de noemer Belgium is Design. Daarna komt de presentatie naar Design Museum Gent.

Design Museum Gent is als partner betrokken in Maakbaar, een traject dat werd opgericht door BOS + in samenwerking met de OVAM, Design Museum Gent en AIDER Peru. Het project wil bewustzijn creëren bij scholen, bedrijven, onderzoekscentra en ontwerpers rond duurzaam en verantwoord gebruik van bossen en hun ecosystemen. Maakbaar richt zich op de rol van de ontwerpsector in de transitie naar een duurzame mondiale samenleving. Ontwerpers spelen in dat opzicht een sleutelrol: hun keuzes bij de oorsprong en het gebruik van materialen, hergebruik, productieprocessen en energieverbruik, afval of reststromen zijn cruciaal.

Tijdelijk gesloten

vrijdag tot en met zondag

Open op:

• Maandag van 9:30 tot 17:30