GardeRobe MannekenPis
© GardeRobe MannekenPis

GardeRobe MannekenPis

De GardeRobe van MannekenPis heeft haar eigen museum. De ongelooflijke verzameling kostuums van het beroemde beeldje werd tot nu toe bewaard in het Broodhuis op de Grote Markt, maar verhuist naar de Eikstraat 19, op een steenworp van de fontein.

Een representatieve selectie van meer dan honderd kostuums rond zeven thema’s: aardrijkskunde, folklore, burgerinitiatieven en goede doelen, beroepen, bekende mensen en personages, sport en ontwerpers. Ze schetsen een beeld van de rijkdom in die fabelachtige en atypische collectie, die vandaag uit meer dan 1.000 kostuums bestaat. De traditie om het beeldje kledij aan te trekken, gaat terug tot de 17de eeuw en wordt in de Brusselse folklore levendig gehouden. Alle kostuums maken deel uit van het historisch erfgoed van Brussel.

• Maandag gesloten
  • Dinsdag van 10:00 tot 17:00