Heterotropics #4 On Acausal Connecting Principles
© © Image: Mehraneh Atashi, 2018

LODGERS #16 Heterotropics

M HKA

Het LODGERS-programma is een samenwerking tussen AIR Antwerpen en het M HKA. Samen nodigen ze een aantal van de meest fantasierijke artistieke initiatieven uit om de tentoonstellingsruimtes op de 6e verdieping van het M HKA te komen bezetten. Het programma biedt organisaties en initiatieven die zich specifiek toeleggen op productie en commissie-opdrachten, maar geen eigen presentatieruimte hebben, een unieke kans om zich tot het publiek te richten. De LODGERS kunnen uitgevers, commissie-agentschappen, onderzoeksinitiatieven, labels, collectieven, discussieplatformen of andere initiatieven zijn die experimenteren met artistieke praktijk en geïnteresseerd zijn om in Antwerpen te wonen, te werken of te experimenteren.

De laatste LODGERS in de reeks is Heterotropics, een Amsterdams curatorieel onderzoeksplatform onder leiding van curator Sara Giannini. Verwijzend naar het linguistische "trope" en geografische "tropic", is Heterotropics een fictieve en conceptuele taal die zich zowel in ruimte als in beeld uit. Het project blikt terug op de overblijfselen van koloniale fantasie en exotische projecties in verschillende stedelijke en culturele landschappen. Het onderzoekt een ingebeelde geografie.

Gelanceerd in 2016 met een uitgebreid performance- en tentoonstellingsprogramma in the "Indies Neighbourhood" van Amsterdam met kunstenaars Alex 2000, Pauline Curnier Jardin, Jacopo Miliani, David Bernstein & Jokūbas Čižikas, heeft Heterotropics zes weken tentoongesteld bij KUNCI Cultural Studies Centre (Yogyakarta) in het Tropenmuseum en ook de performance Pavilion door Milena Bonilla en Luisa Ungar in het Rijksmuseum hebben ze gecureerd. Volgend op de gezamelijke uitnodiging van M HKA en AIR Antwerpen zal Heterotropics hun Amsterdamse basis verlaten en voor de eerste keer een langdurig tentoonstellingsprogramma presenteren op de zesde verdieping van ons museum.

Alle LODGERS uit de "Eurocore" – de gecombineerde regio van de Benelux en het Rijnland zijn welkom. Gratis toegang om onze LODGERS te bezoeken. Kom langs!

Het LODGERS programma wordt gecureerd door Nav Haq, Senior Curator in het M HKA en Alan Quireyns, artistiek directeur bij AIR Antwerpen.

The project is kindly supported by the Mondriaan Fonds

MEER INFO: www.muhka.be

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00