1. André Pasture 2. Paul Funken 3. Inconnu  4. René Miessen  5. André Pasture  6. François Putman
© Collection SNCB – Train World Heritage © Artistes

LINES & TRACKS - Spoorwegaffiches en grafische vormgeving in België

Centre de la Gravure et de l'Image imprimée

Tijdens deze tentoonstelling worden bijna 150 affiches uit de NMBS-collectie en privécollecties voorgesteld. Aan de hand van sociaaleconomische, culturele, milieu- en genderkwesties plaatst Lines & Tracks de grafische werken in verband met de ontwikkeling van de spoorwegen in een nieuwe context.
Toen de spoorwegen aan het begin van de 19de eeuw in het jonge België ontwikkeld werden, waren ze vooral op de industrie gericht en voor het vervoer van industrieel materieel alsook arbeiders bestemd. Het massatoerisme was nog niet aan de orde; enkel mensen uit de high society konden zich het plezier veroorloven om met de trein op vakantie te gaan.
Tot de Eerste Wereldoorlog waren de spoorwegen vanzelfsprekend voor de verplaatsingen en plukten ze de vruchten van de reclame voor toeristische bestemmingen. Door de opkomst van de auto, de touringcar en het betaald verlof moest de NMBS snel de werking van haar netwerken en haar tarieven heroverwegen om geen reizigers te verliezen. De vrijetijdstreinen en het multimodaal transport, waarvan het vliegtuig de belangrijkste concurrent was, kwamen eraan en leidden ertoe dat het massatoerisme een snelle ontwikkeling zou kennen. Vanaf toen werd de trein als ecologisch alternatief voor het vliegtuig gepromoot.
Deze tentoonstelling overloopt de geschiedenis van het Belgische spoorwegnet aan de hand van de ontwikkeling van technieken uit de grafische kunst. De eerste - hoofdzakelijk informatieve - affiches werden steeds kleurrijker, aantrekkelijker en verleidelijker dankzij de evolutie van de druktechnieken; in het bijzonder dankzij de snelle ontwikkeling van de lithografie. Deze selectie affiches, die met historische voorwerpen aangevuld is, kwam tot stand in samenwerking met Pieter Neirinckx, collectie- en onderzoeksmedewerker van het Industriemuseum te Gent.
In lijn met deze selectie nodigen, het CGII en EUROPALIA Nayel Zeaiter uit om een eigentijdse in-situ interventie te ont-wikkelen in rechtstreeks verband met de stad La Louvière, nadat hij deze zomer in het Keramis museum vertoefd heeft. Nayel Zeaiter, die aan de Arts décoratifs te Parijs opgeleid werd, tracht het genre van de historieschilderkunst te bestendigen en in stand te houden. Zijn werk varieert tussen kunstwerken op groot formaat en redactionele verwezenlijkingen bij Éditions Comprendre, die hij in 2011 opgericht heeft. Een van zijn vele installaties is het 750 meter lange fresco rond het ‘Grand Palais’ te Parijs (uit 2021).

zaterdag tot en met zondag

Rue des Amours 10
7100 La Louvière