12 abstraits construits

12 constructieve abstracten

René Magritte Museum & Museum voor Abstracte Kunst

Letterlijk en figuurlijk bouwen

De tentoonstelling plaatst 12 kunstenaars in de schijnwerpers die gerekend worden tot de 'constructieve abstractie' of tot de 'concrete' kunst. Hun geometrische composities zijn het resultaat van een gedegen voorbereiding, en vormen tevens een knipoog naar de zorgvuldige renovatie en verbouwing van een Brussels herenhuis tot een museum.

Deze twaalf goed doordachte composities onderscheiden zich van elkaar door de soberheid van de middelen, de uitbundigheid van de kleuren of de complexiteit van de onderwerpen. In de ‘carré’ van het museum, een tijdelijke tentoonstellingsruimte, komen ze oog in oog te staan en lenen ze zich voor het spel van de visuele confrontatie. Dit ensemble benadrukt de constante creativiteit van de Belgische geometrisch abstracte kunstenaars van de jaren vijftig tot nu.

zaterdag tot en met zondag

esseghem 137
1090 Jette