Affiche Chemin de Lumières
© DHAM Kevin Hazard

Lichtpad

Durbuy History & Art Museum (DHAM)

"De geschiedenis van gisteren en de kunst van vandaag": de nieuwe slogan van het DHAM is niet toevallig gekozen en vertaalt heel goed de wil van deze tentoonstelling "Lichtpad" die u onderdompelt in het hart van de kunst van glasramen en aquarel - Met de kunstenaars Gilbert Laloux, Rita & Bernard Debongnie en Marcel Lucas.

Aan de ene kant een duizend jaar oude Romaanse kerk, verhalen en legenden, een vrouw die de heilige Walburge werd. Aan de andere kant, mannen en vrouwen van nu, Gilbert Laloux, Rita en Bernard Debongnie. Strengheid, durf en levendigheid zijn de kenmerken van hun werk om de kerk van Wéris te verfraaien met eigentijdse glas-in-loodramen. De uitkomst van deze reis wordt ontdekt door het licht dat het verleden en het heden met elkaar verbindt.

Licht staat ook centraal in het werk van Marcel Lucas. Deze tentoonstelling toont verschillende religieuze onderwerpen geschilderd door deze kunstenaar. Aan de ene kant, zijn kruisweg en zijn beeldhouwwerken. Aan de andere kant is er zijn Jakobusweg, die een waar hoogtepunt markeert dat ontdekt kan worden aan de hand van een serie van 18 schilderijen die verschillende etappes van deze reis illustreren. Voor de eerste keer zal het laatste, onvoltooide werk van de kunstenaar aan het grote publiek worden getoond.

Om de geschiedenis van het glas-in-lood en de behandeling ervan door een hedendaagse kunstenaar beter te begrijpen, stelt het Durbuy History & Art Museum een interactieve tentoonstelling voor waarin u de geschiedenis en de technieken van de glas-in-loodkunst zult ontdekken.

Tot slot neemt de kunstenaar Gilbert Laloux u mee achter de schermen van de creatie van de hedendaagse glas-in-loodramen van de kerk van Sainte-Walburge de Wéris. Schetsen, tekeningen, voorontwerpen en proeven op ware grootte zullen deze rondgang markeren. Het audiovisuele talent van Martin Dellicour zal u toelaten meer over dit project te ontdekken aan de hand van een onuitgegeven film.

Tijdens deze tentoonstelling vinden verschillende evenementen plaats: een exclusieve rondleiding met Gilbert Laloux en Françoise Lucas (dochter van de kunstenaar Marcel Lucas) op 15 oktober om 20 uur, een flamenco-jazzconcert in samenwerking met het Cultureel Centrum van Durbuy op 6 november om 20 uur, en een avondconferentie over de kunst van het glas-in-lood op 10 december om 20 uur. Vermeldenswaard zijn ook de schoolbezoeken die vanaf oktober 2021 worden georganiseerd, alsmede een bezoek dat speciaal is opgezet voor leerlingen in Nederlandse onderdompeling.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Zaterdag van 12:00 tot 18:00