This is not a collection
© PARCUM

This is not a collection

PARCUM, museum voor religieuze kunst en cultuur

Een bewegend Jezuskindje, geestelijke medicijnen, liturgisch speelgoed. Door de jaren heen hebben mensen op verschillende manieren uiting gegeven aan hun geloof. Het ongrijpbare grijpbaar proberen te maken. Met heel uiteenlopend erfgoed tot gevolg.

In een frisse en eigentijdse opstelling geeft PARCUM een kijk op dit veelzijdig religieus erfgoed. This is not a collection (3.07.2019 – 3.11.2019) brengt topstukken, bijzondere objecten en alledaags erfgoed uit de eigen collectie, in dialoog met werk van hedendaagse kunstenaars Guillaume Bijl, David Claerbout, Berlinde De Bruyckere en Ria Pacquée.

Met This is not a collection stelt PARCUM de eigen collectie en -vorming in vraag. Dit erfgoed vertelt ons verhaal. Is het dan geen have en goed van iedereen? En wat brengt de toekomst voor het religieus erfgoed in Vlaanderen? Een collectie is nooit af, maar groeit en evolueert. En dit in voortdurende dialoog met zij die het gebruiken. Meer dan alleen voor de eigen collectie, draagt PARCUM zorg voor het religieus erfgoed. This is not a collection is een blauwdruk van de erfgoedstukken die PARCUM koestert, zowel binnen als buiten de museummuren.

woensdag tot en met zondag

Abdij van Park 7
3001 Heverlee (Leuven)