Brussel november 1918. Van oorlog naar vrede?
© Brussel november 1918. Van oorlog naar vrede?

Brussel november 1918. Van oorlog naar vrede?

BELvue museum

Aan de hand van foto’s en historische documenten en ook archieffilms neemt deze tentoonstelling ons mee naar het roerige Brussel van 1918.

Op 11 november 1918 werd de Grote Oorlog beëindigd. Dit betekende voor Brussel het einde van een periode van bezetting van bijna 50 maanden. Hoe beleefden de Brusselaars het einde van de oorlog en welke grote uitdagingen moest Brussel in deze periode het hoofd bieden?

Aan de hand van foto’s en historische documenten en ook archieffilms neemt deze tentoonstelling in drie talen – Frans, Nederlands en Engels – ons mee naar het roerige Brussel van 1918, dat werd geconfronteerd met sanitaire problemen, de opvang van vluchtelingen en al snel ook met de terugkeer van strijders en bannelingen.

November 2018 was ook het moment van een nieuw begin, waarin meer de overwinning dan de vrede werd gevierd. En de aanloop naar het instellen van het langverwachte enkelvoudig stemrecht voor mannen.

Een tentoonstelling van CegeSoma/Rijksarchief in het kader van de herdenking van 100 jaar Grote Oorlog.

Bezoeksmogelijkheden:

Individuele bezoekers: vrije bezoek gedurende de opneingsuren van het museum
Gezinnen: spelboekje voor kinderen tussen 8 en 12 jaar beschikbaar (1€/kind - zonder reservatie)
Groepsbezoeken mits reservatie
Begeleide bezoeken op aanvraag
Klasbezoek en pedagogisch dossier
Workshop 1918...en nu? voor klassen

woensdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:00