Plaatstaal

Plaatstaal

Tijdelijk gesloten

Kanal - Centre Pompidou

Of het nu geplooide of geperforeerde platen zijn, nopjes- of golfplaten, metaal kon van bij het begin tegemoetkomen aan de vereisten van de moderne sculptuur.
Metalen sculpturen nemen de plaats in van de auto’s. Tussen mei 2018 en juni 2019 wisselen verschillende beelden elkaar af in de carrosserie-afdelingen van de vroegere garage. De expo is een hulde aan enkele hoogtepunten van de rijke geschiedenis van deze plek. Plaatijzer, zeer gewaardeerd voor zijn constructieve eigenschappen, kan vele vormen aannemen en werd al uitvoerig getest door grote voorgangers als Julio Gonzalez of Antoine Pevsner. Na de jaren 1950 kreeg dit materiaal tal van esthetische toepassingen, al dan niet met een conceptuele dimensie. Het werd onder meer gebruikt voor kinetische constructies, assemblages of minimalistische structuren. Er is steeds een nauwe band geweest tussen metaal en kunst.

Tijdelijk gesloten

zaterdag tot en met maandag

• Maandag van 12:00 tot 19:00

Akenkaai