© MSK Gent

Metafloristiek

Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)

De Zwitserse Kunstenaars Gerda Steiner (1967) en Jörg Lenzlinger (1964) staan vooral bekend voor hun grandioze installaties, waarin ze planten, takken en voorwerpen met elkaar verweven. Ze maken denkbeeldige natuurlandschappen die eruit zien alsof alle onderdelen op een volstrekt organische manier met elkaar vergroeiden.

Metafloristiek

Wegdromen in een denkbeeldige natuur

Ter gelegenheid van de Floraliën creëren ze ook in het MSK zo’n denkbeeldig landschap. Met hun installaties tasten de kunstenaars de grenzen af tussen tussen droom en werkelijkheid. Ze tonen het resultaat van een denkbeeldige evolutie, waarin alle aspecten van de realiteit spontaan met elkaar verweven worden. Een web van metalen draden en takken vergroeit tot een natuurlijke kristalstructuur, terwijl eigenaardige zwammen lijken op te groeien uit plassen vloeibare meststof.

Door bezoekers tussen hun installatie te laten lopen, willen Steiner en Lenzlinger niet meer – en ook niet minder – dan hen te laten dromen over meer dan de zichtbare realiteit. De kunstenaars nodigen iedereen dan ook uit om zelf even te vergroeien met hun wildernis.

Tijdens de schoolvakanties is het museum dagelijks open van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag).

vrijdag tot en met maandag

Fernand Scribedreef 1
9000 Gent