Musée de la Poterie
© Töpfereimuseum Raeren

Pottenbakkerijmuseum

Pottenbakkerijmuseum Raeren

Sinds 1963 is het Pottenbakkerijmuseum Raeren in het historische "kasteel Raeren" uit de 14de eeuw geopend. Reeds in de eerste jaren na de opening, was het museum en zijn collecties een wetenschappelijke sensatie op het nationale en internationale niveau, omdat het voor de eerste keer een compleet overzicht van de geschiedenis van Raeren's steengoed gaf. Tot op heden is het Pottenbakkerijmuseum Raeren 's werelds enige instelling die een dergelijk overzicht kan bieden. Vanaf het begin van de jaren '80 van de 20de eeuw wordt de tentoonstelling uitgebreid en met de "collectie Rehker" verrijkt. Deze omvat niet alleen Romeins aardewerk, maar ook historisch steengoed uit de Rijnlandse productie centra (Siegburg, Keulen / Frechen, Westerwald en Langerwehe) en Oost-Duits steengoed. Sinds 1992 is het museum onder professionele beheer en heeft sindsdien zijn nationale en internationale contacten uitgebreid. Het neemt deel aan vele internationale samenwerkingsprojecten en netwerken. Sinds 1995 verzamelt het museum ook hedendaagse keramiek. Op 30 Maart 2002 werd het na een sluitingstijd van 20 maanden heropend met een compleet nieuwe, moderne presentatie van de permanente tentoonstelling. Sinds mei 2007 behoort het Raerens steengoed en daarmee ook het Pottenbakkerijmuseum met zijn collecties tot het Europees Cultureel Erfgoed.

• Maandag gesloten
  • Dinsdag van 10:00 tot 17:00