Foto Raoul Servais
© MuZEE Oostende

Raoul Servais Museumvleugel

Mu.ZEE, Kunstmuseum aan Zee

Op 30 juni krijgt de Ensor- en Spilliaert Museumvleugel een broertje bij: dan gaat de Raoul Servais Museumvleugel open. In 2018 wordt de Oostendse filmregisseur Raoul Servais 90 jaar. Dit wordt gevierd met heel wat activiteiten in Oostende, het verschijnen van enkele publicaties en last but not least, de opening van een permanente museumzaal in Mu.ZEE, gewijd aan zijn oeuvre.

Raoul Servais (1 mei 1928, Oostende) is een gerenommeerde animatiefilmmaker. Begin jaren vijftig volgde hij een opleiding in de toegepaste kunsten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Servais schilderde en tekende, was ook grafisch heel actief, maar zijn hart lag van meet af aan bij de tekenfilm. De kunstenaar had ervaring noch financiële middelen maar zijn nieuwsgierigheid en goesting waren groot. In 1960 kon hij als docent in KASK aan de slag en stampte hij er een animatieopleiding – de eerste in Europa – uit de grond. Alles samen maakte hij zestien animatiefilms. Tussen Havenlicht (1960) en Tank (2015) zit een gigantische evolutie in stijl en techniek. Met elke nieuwe filmproductie voel je de nieuwsgierigheid naar nieuwe en ongekende mogelijkheden om een beeldtaal en sfeer te ontwikkelen. Raoul Servais won tal van internationale filmprijzen, zoals de Gouden Palm in Cannes (Operation X-70, 1971 & Harpya, 1979) en de Primo Premio in Venetië (Chromophobia, 1966).
Servais’ liefde voor animatie is een gedeelde liefde die vanaf de zomer van 2018 in Mu.ZEE permanent mee beleefd kan worden in de Raoul Servais museumvleugel. Een grote selectie van originele documenten, (cellofaan)tekeningen en films zullen er een permanente plaats krijgen. De museumvleugel is geen eindbestemming voor het rijke oeuvre van deze filmcoryfee maar veeleer een nieuwe start, een inspirerende plek voor jonge filmmakers.

zaterdag tot en met zondag

Romestraat 11
8400 Oostende