Musée Photographie collperma1b
© Musée de la Photographie

Fotografiemuseum

Meteen na de oprichting in 1978 begint de vzw Photographie ouverte foto's en fotografisch materiaal te verzamelen met het oog op een museumproject. Het succes van een eerste Triennale internationale de la Photographie in 1980 blijkt een cruciale factor voor de steun aan de Galerie du Musée de la Photographie. De tentoonstellingen volgen elkaar op en in april 1987 vindt het Musée de la Photographie onderdak in het voormalige karmelietenklooster van Mont-sur-Marchienne. Deze oorspronkelijk van de buitenwereld afgesloten locatie openstellen voor het publiek is een hele uitdaging. Hoe kan het gegeven van tijdelijke exposities en vaste collecties immers worden gerijmd met een oud klooster? Uitdagingen zijn er echter om aan te gaan. In 1995 kan het museum dankzij een eerste renovatiefase zijn museale functie volop beginnen waar te maken. Het idee voor een nieuwe vleugel krijgt geleidelijk aan vaste vorm en wordt uiteindelijk werkelijkheid op 1 juni 2008. Op die manier vormen twee gebouwen voortaan samen één museum. De collectie van het museum, die bestaat uit eigen aankopen, donaties en werken in bruikleen, blijft groeien en telt vandaag meer dan 80.000 afdrukken en drie miljoen negatieven. Het is dan ook niet evident om een parcours samen stellen van bijna 800 foto's dat een weerspiegeling vormt van de rijkdom en de diversiteit van de collecties. Gesloten op maandag, op 25 december en op 1 januari.

• Maandag gesloten

avenue Paul Pastur 11