Hugo Meert, Throwing sculptures, 2010
© Jacques Vandenberg

Hugo Meert. Unbreakable

Keramis, Centrum van de Keramiek

Hugo Meert studeerde af aan de kunstacademie Sint-Lukas Brussel en is sinds 2013 professor aardewerk aan de Academie van Charleroi.

De creaties van de Belgische kunstenaar-ontwerper zijn vaak erg herkenbaar. Hij reflecteert op functie, schoonheid en design en creëert verhalende objecten die de bezoeker vangen met hun verleidelijke schoonheid. Er is iets heel Belgisch in het werk van Hugo en heel Louviérois zelfs. Een dosis surrealisme en ingetogen humor, een vleugje bewusteloosheid en een snufje tijd.

Keramis heeft twee werken van de keramist in zijn collecties: B.C. Hammer, deze beroemde vergulde hamer van aardewerk die het katholicisme en het communisme omzeilt en Fuck-T, een theepot die verstoort door subtiel de confrontatie aan te gaan met de finesse van thee en de rivaliteit van menselijke relaties.

In 2018 werd hij door de provincie Henegouwen uitgenodigd om een ​​in serie geproduceerd object voor te stellen. Hugo Meert investeert vervolgens het Atelier de Keramis om Cool Coal te creëren: herbruikbare keramische ijsblokjes die de vorm van houtskoolballen oproepen.

Van 20 maart tot 7 november 2021 wordt het werk van Hugo Meert geëerd in een unieke scenografie, ondertekend door de Belgische ontwerper Davy Grosemans, waar de container de inhoud zal versterken.

tot en met

Place des Fours-Bouteilles 1