Affiche expo 'Velodroom'

Velodroom - Fietsaffiches uit de belle époque

Tijdelijk gesloten

Letterenhuis (tijdelijk gesloten)

Eind 19de eeuw is de fiets een ware rage. Met de expo Velodroom toont het Letterenhuis 57 fietsaffiches uit eigen collectie, die alleen al door hun formaat en kwaliteit adembenemend zijn.

Uitvindingen als de fietsketting en de luchtband maken de fiets aan het einde van de 19de eeuw tot een snel en comfortabel vervoermiddel. Op geen tien jaar tijd is de tweewieler alomtegenwoordig. Jong, oud, arm, rijk, man, vrouw. Iedereen gaat de fiets op. Fietsen is vrijheid.

Fietsmerken en organisatoren van wielerwedstrijden maken gretig gebruik van hét communicatiemiddel van die tijd: de affiche. Bekende kunstenaars worden ingeschakeld om promotie voor de fiets te maken: Henri de Toulouse-Lautrec, Alphonse Mucha en Georges Gaudy maken prachtige ontwerpen.

Behalve meesterwerkjes, zijn de affiches ook tijdsdocumenten: ze tonen de technologische en maatschappelijke veranderingen van die tijd. De hang naar vrijheid en natuur, de emancipatie van de vrouw, de opkomst van de wielersport en nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding komen samen op deze affiches.

Met Velodroom brengt het Letterenhuis een minder bekend deel van zijn collectie naar buiten. Naast onder meer manuscripten van Vlaamse schrijvers en dichters, bewaart het Letterenhuis ook een grote collectie culturele affiches.

PRAKTISCH
Om de verspreiding van het coronavirus te vertragen, nemen we enkele maatregelen. Zo werken we met tijdsblokken en bezoekerslimieten. Koop daarom je tickets vooraf online.
Meer info: https://www.letterenhuis.be/nl/coronavirus

Het dragen van een mondmasker is verplicht voor iedereen ouder dan 12 jaar.

OPENINGSTIJDEN
3 juni t/m 31 oktober 2020
Woensdag – zondag, 10 – 17 uur

TOEGANG
€ 5 / € 3 / Gratis
Elke laatste woensdag van de maand is de expo gratis te bezoeken. Ook voor deze woensdagen moet je vooraf een ticket boeken voor een vast tijdstip.
De expo is toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

WEGWIJS IN DE EXPO
De Antwerp Museum App, een gratis app voor smartphone, gidst bezoekers door de expo. Bij de thema's en affiches is een woordje uitleg voorzien in de app. Op die manier kunnen bezoekers met hun smartphone de expo op hun tempo bezoeken.

Tijdelijk gesloten

woensdag tot en met zaterdag

Open op:

• Woensdag van 10:00 tot 17:00