De Vrienden v/h S.M.A.K. tonen Neo Matloga
© De Vrienden v/h S.M.A.K.

De Vrienden v/h S.M.A.K. tonen Neo Matloga

S.M.A.K.

De tentoonstelling van De Vereniging toont een selectie van Neo Matloga’s meest recente werken die nog niet eerder in Europa te zien waren.

Neo Marloga Motho waka 2020
Neo Matloga werd geboren in 1993 in Mamaila, Limpopo, Zuid-Afrika en werkt momenteel tussen Mamaila en Amsterdam. Hij studeerde Visual Art aan de Universiteit van Johannesburg, en verbleef als resident in De Ateliers, in Amsterdam, waar hij vooral met schilderkunst bezig was. Matloga won in 2018 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. In 2021 won hij de ABN AMRO Kunstprijs.

Een solotentoonstelling, Neo to Love, vond plaats in het Fries Museum, Leeuwarden, in 2019. Zijn meest recente solo in 2020 in de Stevenson Gallery in Johannesburg was getiteld Back of the Moon.

De Londense kunstcriticus Tom Morton over Matloga’s werk:
“Hoewel het thema in Neo Matloga’s werk huiselijk is – het dagelijks leven in zwarte huishoudens in Zuid-Afrika, zijn thuisland- hebben zijn schilderijen vaak de epische schaal van 19e-eeuwse historiestukken. Net als zijn gebruik van voornamelijk een zwart, wit of grijs palet, of zoals hij de titels van de meeste van zijn werken in zijn moedertaal, het Sepedi, zet, is deze keuze niet zonder politieke connotaties, of op zijn minst dubbelzinnig. Met hun servies in email en gehaakte tafelkleden zien zijn interieurs eruit als gewone huishoudens, niet exotischer dan andere huizen in Amerikaanse voorsteden,hoewel ze -voor een wereldwijd publiek althans- veel minder bekend zijn uit films en televisie. Op deze grote doeken in houtskool en inkt, spelen zich alledaagse drama’s af waarbij Matloga’s hoofdfiguren alle worstelingen en de troost van verlangen en intimiteit ervaren. Bovenal zijn de mensen op zijn doeken, zoals hij zegt, ‘morele agenten’, hoezeer sociaal-economische en politieke omstandigheden ook het leven buiten (maar inderdaad ook binnen) de vier muren van hun huis vormgeven. (…)”

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00