Night Fever. Designing Club Culture 1960 – today
© © Timothy Hursley, Garvey|Simon Gallery New York

Night Fever. Designing Club Culture 1960 – today

Design Museum Brussels

Nachtclubs behoren tot de belangrijkste designruimtes in de hedendaagse cultuur. Al meer dan 50 jaar lang zijn nachtclubs epicentrums voor popcultuur. De afgesloten ruimtes voor nachtelijke ontspanning zijn voor architecten en designers van over de hele wereld een bron van mogelijkheden en inspiratie.

"Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today" biedt de eerste grootschalige analyse van de verhouding tussen clubcultuur en design, van het verleden tot nu. De tentoonstelling presenteert nachtclubs als ruimtes waar architectuur en interieurdesign samensmelten met geluid, licht, mode, grafische elementen en visuele effecten tot een modern gesamtkunstwerk. De voorbeelden variëren van Italiaanse clubs uit de jaren 60, gecreëerd door de voorvechters van Radical Design, tot de legendarische Studio 54, waar Andy Warhol vaste klant was, en van het Haçienda in Manchester, ontworpen door Ben Kelly, tot meer recente concepten van architectenbureau OMA voor de club Ministry of Sound in Londen. De tentoongestelde werken variëren van films en oude foto’s tot posters, flyers en mode, maar er zijn ook hedendaagse werken van fotografen en artiesten zoals Mark Leckey, Chen Wei en Musa N. Nxumalo aanwezig. Een ruimtelijke installatie met muziek en lichteffecten neemt bezoekers mee op een fascinerende reis door een wereld van glamour en subculturen die altijd op zoek is naar de eeuwigdurende nacht.

Een partnerschap met het Vitra Design Museum.

woensdag tot en met zondag

Open op:

• Maandag van 10:00 tot 18:00