Joseph Ryelandt
© Familie Ryelandt

Ten huize van Joseph Ryelandt. Portret van een Brugs componist.

Arentshuis (GESLOTEN, shop is open)

Op 7 april 2020 zou componist Joseph Ryelandt 150 jaar geworden zijn. Hij werd in Brugge geboren, werkte en stierf er, maar zijn muziek weerklonk tot ver buiten de stadsgrenzen. Vandaag geldt hij als een van de belangrijkste componisten van het Belgische fin-de-siècle.

Ryelandt schreef religieuze oratoria, symfonieën, liederen en intieme kamermuziek. Als componist en latere directeur van het Stedelijk Conservatorium werkte hij zijn leven lang in Brugge, een stad waarvan hij innig hield. Zijn contacten met andere componisten, schrijvers en muziekuitgevers reikten tot ver buiten de stadsgrenzen. Ondanks zijn drukke muzikale leven, was Ryelandt ook een echte familieman. Hij genoot van zijn kroostrijke gezin in zijn riante Brugse woning of in zijn buitenverblijf in de Ardennen.

Het rijke familiearchief, dat recent aan het Stadsarchief Brugge geschonken werd, schetst al deze aspecten in woord, noot en beeld. Deze documenten worden aangevuld met persoonlijke bezittingen en museale objecten. Samen bieden ze een mooie blik op de wereld van deze bijzondere componist.

Deze tentoonstelling kadert in het stadsfestival Ryelandt 2020 dat ook concerten, wandelingen en lezingen op het programma zet.

donderdag tot en met donderdag

Dijver 16
8000 Brugge