standbeeld
© SteM Sint-Niklaas

De ijzertijdbewoning in het Waasland door Bart Lauwers

SteM Sint-Niklaas - afdeling SteM Zwijgershoek

Wie opgroeide met ’s Lands Glorie zal zich zeker nog herinneren hoe onze Oude Belgen werden opgevoerd als eigenzinnige, primitieve stammen die pas door de decadente, maar gesofisticeerde Romeinen tot beschaving werden gebracht. Wat is daar, 60 jaar later, nog van aan? Wat weten wij nu eigenlijk over onze voor-Romeinse Waaslanders? Hoe leefden zij, en wat hebben ze ons nagelaten? En hoe verging het hun na de inlijving door Rome?

Archeoloog Bart Lauwers (Erfpunt) werkt momenteel aan een grondige studie over de boerderijen in de late ijzertijd (ca. 450-10 v.Chr.) in onze gewesten, en neemt jullie graag een avondje mee naar het wazige Wase verleden. Hoor uit eerste bron over de recentste opgravingen, en bewonder met eigen ogen een paar authentieke vondsten uit het onroerenderfgoeddepot van het SteM.
Deze voordracht kadert in onze Jan Van Raemdoncklezingen.

Ceux qui ont grandi avec les Lands Glorie se souviendront certainement de la façon dont nos Vieux Belges étaient présentés comme des tribus primitives idiosyncratiques qui n'ont été amenées à la civilisation que par les Romains décadents mais sophistiqués. Et ça, 60 ans plus tard ? Que savons-nous réellement de nos Waaslanders pré-romains ? Comment vivaient-ils, et que nous ont-ils laissé ? Et que sont-ils devenus après l'annexion par Rome ?

L'archéologue Bart Lauwers (Erfpunt) travaille actuellement sur une étude approfondie des fermes de la fin de l'âge du fer (environ 450-10 av. Écoutez les fouilles les plus récentes de la première source et admirez de vos propres yeux des trouvailles authentiques du dépôt immobilier de SteM.

tot

Zwijgershoek 14