Jacob de Gheyn II, Studie van een meisje op de rug gezien
© © Lukas - Art in Flanders, foto Dominique Provost

De sleutel tot alle kunsten. Meestertekeningen uit het Brugse prentenkabinet

Arentshuis (GESLOTEN, shop is open)

Aan zowat alle types van kunstwerken gaat een voorbereidende tekening vooraf: van schilderijen, muur- en plafondschilderingen, beeldhouwkunst en prenten tot glasramen en edelsmeedwerk. Daardoor etaleert de tekenkunst een grote rijkdom aan technieken, formaten, functies, stijlen en afgebeelde onderwerpen. Het uiteindelijk uitgevoerde kunstwerk is niet altijd bekend of bewaard gebleven. Maar, voor de aandachtige toeschouwer openbaart een tekening een schat aan informatie.
Die voorontwerpen zijn de getuigen bij uitstek van het creatieve proces van de kunstenaar. Ze tonen de zoektocht en voorbereidingen, vanaf het verzamelen van de eerste ideeën en motieven tot het uittekenen van het definitieve ontwerp op ware grootte.
Het Prentenkabinet van Musea Brugge bewaart al jaren met veel zorg oude meestertekeningen van onder andere Frans Floris, Roelandt Savery, Ambrosius Francken, Govert Flinck, Jan van Mieris, Federico Zuccaro, Jacques Callot en Pierre Mignard. Deze fragiele werken worden tegen het UV licht beschermd en zijn normaal niet te zien en, maar voor deze collectiepresentatie worden ze heel uitzonderlijk tentoongesteld in het Arentshuis.
In het kunsthistorisch onderzoek werd deze minder bekende Brugse tekeningencollectie tot nu toe veelal over het hoofd gezien. Een nieuwe, wetenschappelijke publicatie zet de vijftig meest boeiende 16de- tot vroeg 18de-eeuwse Europese tekeningen echter in een nieuw daglicht. Het is naar aanleiding van deze wetenschappelijke publicatie dat het publiek een intieme blik kan werpen op deze bijzondere werken.

Geen meerprijs gekend. Vraag info bij museum.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:00