James Lee Byars, 'The Giant', 1976
© M HKA

James Lee Byars – The Perfect Kiss

M HKA

De nomadische performance- en installatiekunstenaar James Lee Byars (Detroit 1932 – Caïro 1997) provoceerde de naoorlogse kunstwereld met een poëtische houding geleid door drie motieven: de vraag, perfectie en dood. Zijn zoektocht naar uiterste zuiverheid van intentie en expressie werd aangestoken door de wens zich een direct, en daarmee onpersoonlijk, begrip te vormen van de wereld waardoor hij de Westerse romantische noties van zelfexpressie en genie oversteeg. Zijn oeuvre is een idiosyncratische mix van het meditatieve, het theatrale, het participatieve en het esthetische ‘perfect’.

Met meer dan honderd werken is The Perfect Kiss de eerste retrospectieve tentoonstelling van James Lee Byars in België en is het tegelijkertijd een eerbetoon aan Byars als Europees kunstenaar, als Belgisch kunstenaar, zelfs als Antwerps kunstenaar. Byars reisde gedurende tien jaar tussen New York en Kyoto alvorens hij in 1969 aankwam in Europa, uitgenodigd door Anny De Decker en Bernd Lohaus voor een tentoonstelling in de Wide White Space Gallery in Antwerpen (18 april – 7 mei 1969). Zo ging Byars al snel deel uitmaken van een groep artiesten en kunstliefhebbers rond deze baanbrekende galerie – Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Jef Cornelis, Nicole en Herman Daled, Isi Fiszman, en vele anderen – en werd hij een prominent figuur op de Europese kunstscène met deelnames aan vijf Documenta’s van 1972 tot aan zijn dood.

In 1976 organiseerde Flor Bex in het Antwerpse Internationaal Cultureel Centrum (ICC) het eerste veelomvattende onderzoek naar Byars werk. Het bevatte de collectieve performance The Shadow of an Extraterrestrial Man, waarvan het rekwisiet (ook bekend als De Zwarte Reus van Antwerpen) nu één van de kernwerken is in de collectie van het M HKA. Dit werk is natuurlijk opgenomen in deze tentoonstelling.

The Perfect Kiss bevat werken in verschillende genres en media (schilderen, beeldhouwen, installatie, video, performance en tekst), met de nadruk op Byars’ aanwezigheid in België van 1969 tot 1994, in het bijzonder Two in a Hat, Mask and Dress, 75 in a Hat, A Pink Silk Airplane for 100 en The World Question Center (allemaal uit 1969), The Black Book (1971) en de The Perfect Love Letter (1974). Het kloppend hart van de tentoonstelling is een selectie nooit eerder tentoongestelde brieven van Byars aan zijn vrienden in België.

James Lee Byars – The Perfect Kiss de tweede in een reeks monografische tentoonstellingen in het M HKA, die belangrijke figuren van de naoorlogse avant-garde presenteren die actief waren in Antwerpen en de stad situeren binnen een netwerk van scènes in de dichte regio van de Benelux en het Rijnland. De titel van de tentoonstelling verwijst naar een vaak en wereldwijd opgevoerde performance, waaronder in Brussel (1974) en in Antwerpen (1976) en is een uitnodigend gebaar na de Greetings from the Eurasian uit 2017, waarin Joseph Beuys’ activiteiten in Antwerpen werden onderzocht. Het drieluik zal in de herfst van 2019 afgesloten worden met Marcel Broodthaers.

Curator: Lotte Beckwé

Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt er een omvangrijke publicatie met meer dan 180 beelden van Byars’ performances, installaties, sculpturen en brieven. Ze documenteert Byars’ vondsten uit zijn vroege Europese periode van 1969 tot 1976 en onderzoekt zijn banden met de Belgische kunstwereld. Uitgever: M HKA/KOENIG BOOKS, LONDON. Redactie: Lotte Beckwé. Tekst en/of beeld van: Magali Arriola, Bart De Baere, Lotte Beckwé, Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Jacques Charlier, Melanie Deboutte, Anny De Decker, Isi Fiszman, Maria Gilissen, Els Hoek, Benjamin Katz, Viola Michely, Katharina Sieverding en anderen.

MEER INFO: www.muhka.be

woensdag tot en met zondag

Leuvenstraat 32 Antwerpen Zuid
2000 Antwerpen