ERCOLA 1968-2018
© © George Smits/Dennis Tyfus

ERCOLA 1968–2018

M HKA

ERCOLA (Experimental Research Center Of Liberal Arts) begon in november 1968 als een vriendeninitiatief van tekenaars Jean-Claude Block en Jean-Claude Buytaert, fotograaf Piet Verbist en auteur Dominique Donnet. In de prille jaren zeventig groeide ERCOLA in Antwerpen uit tot een knooppunt in het wijdvertakt netwerk van informele multidisciplinaire kunstenaarsinitiatieven. In 1971 werd ERCOLA een vzw en de ambities en intenties van de vereniging blijken duidelijk uit de statuten: “De studie, het beijveren en het centraliseren van de eigentijdse creatieve kunst door in het bijzonder een productief en informatief centrum te zijn door klank-, kleur-, licht-, tijd- en ruimtedistributie.”

Dit streven vertaalde zich stilistisch en artistiek in een grote diversiteit: zowel beeldende kunst, als muziek, theater, kostuum- en decorontwerp, architectuur, strips, film, performance en fotografie kwamen aan bod, en al deze disciplines worden ook opgenomen in de tentoonstelling. ERCOLA verbindt kunstenaars van verschillende generaties en achtergronden. De intake van kunstenaars is gebaseerd op intermenselijkheid, warmte en sociale gedrevenheid wat zich vertaalt in een weerbarstige en eigenzinnige attitude ten opzichte van de wereld.

Vanaf mei 1972 huurt ERCOLA een groot pand in de Wolstraat 31. Een plek met een bijzondere spirit waar ze nog steeds gehuisvest zijn, en woonst en ateliers biedt aan een tiental kunstenaars, waaronder stichter Jean-Claude Block en nieuwkomer Dennis Tyfus.

De tentoonstelling toont werk van alle leden van ERCOLA sinds november 1968: Jean-Claude Block, Jean-Claude Buytaert, Dominic Donnet, Piet Verbist, Luk Carlens, George ‘Toet’ Smits, Werner ‘Griffo’ Goelen, Luc Deleu, Rémonde Panis, Frans Van Roosmaelen, Filip Francis, Hilde Frunt, Luc Monheim, Bernd Urban, Monique Nagielkopf, Suzy van Poeyer-Bailleux, Ferre Grignard, Will Dellaert, Ria Pacquée, Mike Zinzen, Patricia Beysens, Eva Pletinckx, Rudi Renson, Nicole Van Goethem, Ellen Verryt, Lucas De Pauw, Martine Van Nuffel, Wannes Van De Velde, Joop Mackenbach, Nancy Bailleux, Jessica-Lynn Lens, Els Proost, Jeron Suls, Bob Verhelst, G. Taub, Friede Kuterna aka Frieda Korda, Djuna Van Der Borgt, Corry Bellemans, Stanko Prce, Slavitsa Matjesevic, Marcel Decleer, Sanja Camilovic, Viviane Coubergs, Jean-Pierre Van Ophem, Dennis Tyfus, Suzanne Van Well, Vaast Colson, Peter Fengler, Mima Schwahn, Leo A. Lopez, Meriton Maloku, Soulmates, Real Free Press, Marcel van Maele, Ann Salens, Jean-Jacques Stiefenhofer, Wout Vercammen en Keiko Yoshida. In de tentoonstelling wordt ook een legendarische reportage uit 1975 over het fenomeen ERCOLA getoond, gerealiseerd door Paul Jambers.

Er wordt een lijvig boek geproduceerd door ERCOLA, uitgegeven door Lannoo, met reproducties van werk van alle leden. Elke editie bevat zes originele nummers van het striptijdschrift SPRUIT uit 1971. Dertig luxe-edities bevatten naast de zes nummers van SPRUIT ook een originele pentekening.

Prijs publicatie + zes SPRUITEN: € 55

Prijs luxe-editie: € 300

MEER INFO: www.muhka.be

zaterdag tot en met zondag