Niki de Saint Phalle
© BAM

Niki de Saint Phalle

CAP/Museum Schone Kunsten van Bergen

De tentoonstelling start de eerste tweejaarlijkse "Mons, Culturele Hoofdstad". De eerste grote retrospectieve van Niki de Saint Phalle in België, vertelt de tentoonstelling hoe zijn grenzeloze verbeeldingskracht en zijn unieke visie op de wereld hem internationale erkenning en de status van essentiële kunstenaar van de twintigste eeuw hebben opgeleverd. Deze eerste Belgische retrospectieve gewijd aan het werk van Niki de Saint Phalle (1930-2002) illustreert de vele manieren waarop de kunstenaar in zijn 50-jarige carrière belichaamde zijn verlangen om de gelijke van mannen te worden, uiteindelijk winnende als als een kunstenaar in een samenleving en een wereld van kunst tot nu toe gedomineerd door mannen. Zijn ongeremde en bevrijde artistieke benadering stelde hem in staat zijn onbeperkte verbeeldingskracht de vrije loop te laten met betrekking tot zijn inventieve, gedurfde, provocatieve en protean artistieke benadering (schilderen, beeldhouwwerk, performance, architecturale projecten, toneelstukken, cinema ...). Omdat ze weigerde zich te laten ondermijnen in galeries en musea, kon ze een band smeden met het grote publiek, met name door het maken van werken voor een publiek en het aanmoedigen van deelname, wat haar een grote media-impact opleverde. In de BAM volgen meer dan 140 werken op twee verdiepingen chronologisch de creatieve evolutie van de kunstenaar, van zijn eerste assemblages en schilderijen uit de jaren 1950 tot de beroemde schoten van de vroege jaren zestig, door zijn sculpturen van bruiden en parturients vanaf het midden van de jaren 1960 en haar Nanas, hymne tot vrouwelijkheid, bleef emblematisch voor haar werk. De tentoonstelling belicht ook de voortdurende preoccupaties van de kunstenaar: sociaal-politieke kwesties, woede, geweld, mythologie en sprookjes, om nog maar te zwijgen van vrouwelijkheid. En dit via de drie assen: persoonlijk, politiek en universeel. Natuurlijk belicht de tentoonstelling de vele monumentale projecten ontworpen door Niki de Saint Phalle. Drie werken zijn geïnstalleerd in het stadscentrum: in de tuin van de BAM, de tuin van de Mayeur en in het park van het Belfort. Deze grote openbare sculpturen bewonen de stad en vormen zo de verbinding tussen het museum en de openbare ruimte, thematisch zo dierbaar voor de kunstenaar.
Over Google TranslateCommunityMobielOver GooglePrivacy en voorwaardenHelpFeedback verzenden

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00