Teresa Cos - 'The Measure of Disorder'
© Teresa Cos, The Measure of Disorder, 2018. Courtesy of the Artist.

Teresa Cos - 'The Measure of Disorder'

ARGOS, centre for audiovisual arts

In de tentoonstelling reconstrueert de kunstenaar Boltzmanns laatste reis van Wenen naar de ‘Oostenrijkse Riviera’ op een non-lineaire manier – een tocht over de alpen en het Oostenrijks-Hongaarse rijk op het einde van de 19de eeuw.

Voor haar nieuwe tweekanaalsvideo- en geluidsinstallatie volgde Teresa Cos (° 1982 Italië, leeft en werkt in Brussel en Londen) losweg de stappen van de Oostenrijkse wetenschapper Ludwig Boltzmann (1844 - 1906). Die is even zeer bekend voor zijn grensverleggende bevindingen rond het verschijnsel entropie alsook voor zijn schrijnende zelfmoord in het dorpje Duino, niet ver van de Adriatische kunst van Trieste – een regio waar ook Cos opgroeide.
Haar beelden pint ze op een bezwerende soundtrack, digitaal verwrongen stemmen incluis. Terwijl ze met de conventies van de cinema speelt, vermengt ze persoonlijke anekdotiek met ‘grote’ socio-politieke maatschappelijke bewegingen.
The Measure of Disorder zet zodoende een reflectie op over de menselijke perceptie van het concept tijd, het geheugen en de (on)omkeerbaarheid van de dingen die gebeuren.
Het werk van Teresa Cos – stilstaande en bewegende beelden, geluid en muziek – onderzoekt de menselijke conditie als een eindeloze onderhandeling tussen individuele subjectiviteiten en mondiale samenlevingen.

zondag tot en met zondag

Werfstraat 13
1000 Brussel