Handwerk Bandwerk
© Archief en Musea

Handwerk bandwerk, neuzen in een Kempense kleerkast

Taxandriamuseum

Met de tentoonstelling ‘Handwerk Bandwerk’ zet het Taxandriamuseum een modebewuste bril op. De expo geeft een textiel- en kostuuminterpretatie aan de verschillende zalen van het museum en put daarvoor uit de rijke collecties van Turnhout en van het Museum Tempelhof in Beerse. Nooit eerder getoonde stukken komen hierbij aan bod.

De wereld van de valkeniers leidt bijvoorbeeld naar de kleding van boswachters en jagers. Het thema ‘ontwikkeling van de Kempen’ naar streekdrachten en de centrale rol die Turnhout speelde voor de aankoop van kleding. Vanaf de 19de eeuw kon men in de stad terecht voor allerlei kleding en accessoires. Prentkaarten, foto's en advertenties geven een blik op kledingwinkels uit lang vervlogen tijden. Voor sommige bezoekers roept deze kamer heel wat herinneringen op.

Vroeger leerden meisjes op school hoe ze zelf kleding konden maken of herstellen. Kledingstukken werden meermaals versteld en gedragen door verschillende kinderen van hetzelfde gezin. Duurzaamheid ten top! Merklappen, schorten, kinderkleding, doopkleding en feestkleding komen aan bod, maar ook alledaagse voorwerpen als luiers en doeken waarin baby’s gewikkeld werden.
Het indrukwekkende kunstkabinet van het museum is dé ideale plek voor een aantal bijzonderheden, zoals kinderkazuifels waarin kinderen zich konden verkleden. Souvenirs meegebracht van verre reizen krijgen er eveneens een plaats. Imposant zijn de creaties van een Brussels modehuis die de echtgenote van een Turnhouts textielfabrikant rond 1900 droeg.

De leerlingen van de modeafdelingen van het Heilig Graf Turnhout zorgden voor de hedendaagse insteek van de expo. Zij neusden in de collecties en speelden in op de tentoongestelde kleding of maakten er een eigen versie van. Ook studenten fotografie van CVO EduKempen tonen hun recente creaties met als thema ‘textiel en kleding’.

‘Handwerk Bandwerk’ is samengesteld door curator Frieda Sorber (ModeMuseum Antwerpen). Het Atelier 20+03 zorgde voor de scenografie.

dinsdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 14:00 tot 17:00