Mons Memorial Museum
© Mons Memorial Museum

Mons Memorial Museum

Museum van de samenleving, plaats van bezinning, ruimte van ondervraging ... Zoveel denominaties om het Mons Memorial Museum te definiëren! Deze nieuwe museumruimte nodigt bezoekers van alle leeftijden uit zich af te vragen over de veelvoudige en complexe realiteit van oorlogsachtige verschijnselen. Een grote permanente tentoonstelling confronteert het publiek met de militaire geschiedenis van de streek van Mons vanaf de middeleeuwen tot de 20e eeuw. De cursus is gericht op de gebeurtenissen van de twee wereldoorlogen. Door het lot van mannen en vrouwen die getuige zijn van de gebeurtenissen, wordt de bezoeker ondergedompeld in de dagelijkse ervaring van soldaten en burgers in tijden van oorlog. Hun getuigenissen vormen de rode draad van het bezoek en komen om de honderden gepresenteerde voorwerpen leven te geven. Door deze brieven, notitieboeken en interviews is het een gevoelige blik die geworpen wordt op de gebeurtenissen die werden behandeld in het Mons Memorial Museum. De exposities, geselecteerd uit de 5000 die de collecties van de militaire geschiedenis van de stad Mons tellen, vormen een fundamentele reflectie op de relaties tussen de burgerbevolking en het leger. Laatste toegang om 17u!

• Maandag gesloten
  • Dinsdag van 10:00 tot 18:00