Tradities - Een blik op onze collecties

Joods Museum van België

Het religieuze leven wordt van de wieg tot het graf beheerst door wetten en gewoonten. Die tradities zijn zowel aanwezig in het dagelijks leven als bij overgangsriten en vieringen doorheen het hele joodse jaar.

Die riten zijn zowel specifiek als universeel en bieden elkeen de kans om de belangrijke momenten van het leven kracht bij te zetten. Zij maken het ook mogelijk om banden te leggen in het hart van de gemeenschap, evenals met alles wat heilig is.

De tentoonstelling begint met de geschiedenis van een bescheiden synagoge in Molenbeek die werd ingewijd in 1946, en werpt licht op het leven van een familie en een gemeenschap aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Zij belicht de riten binnen de synagoge, en ook de daarmee verbonden muziektradities uit het Oosten en het Westen.

Het hele jaar door zal het Joods Museum van België dit museumparcours verder ontwikkelen, zodat u de kans krijgt om kennis te maken met meesterwerken uit zijn collecties en met muziek die verbonden is met de traditionele joodse wereld.

Tentoonstellingscommissaris: Zahava Seewald, conservatrice JMB

vrijdag tot en met zaterdag

Minimenstraat 21
1000 Brussel