Behind the Scenes: Giorgio van het MIMA

Giorgio Leoni is Restaurant Manager en On Site Coordinator van het MIMA, het Millennium Iconoclast Museum of Art in Brussel.

22 oktober 2018

Giorgio Leoni @ MIMA.
© Giorgio Leoni @ MIMA.

Het MIMA werd opgericht in 2016 en presenteert hedendaagse kunst en cultuur op een manier die grenzen doorbreekt. Naar eigen zeggen wordt er de history of culture 2.0 onderzocht. We voelden Giorgio aan de tand over zijn job, de bezoekers en andere musea.

Hoe ben je terechtgekomen in het MIMA?

Ik werk hier sinds het begin, dus sinds 2016. De opstartprojecten waren reeds in volle ontwikkeling toen er gerealiseerd werd dat er ook iemand nodig was voor het beheer van het personeel, de dagelijkse werking, de coördinatie van de shop, het restaurant, de inkombalie en het onderhoud van de tentoonstellingen.

MIMA – restaurant.
© MIMA – restaurant.

Wat houdt je job precies in?

Ik zorg voor de coördinatie van het personeel, het beheer van de winkel, het restaurant en de inkombalie. Mijn ploeg en ik ontfermen ons ook over de openingen van de tentoonstellingen en kleine onderhoudswerken en technische zaken die te maken hebben met de expo’s. Daarnaast ontwikkelen we de geleide bezoeken en organiseren we evenementen. Soms zijn er bijvoorbeeld bedrijven die aan teambuilding willen doen of die hier graag presentaties komen geven. Enfin, alle zaken met een evenementieel karakter komen bij mijn ploeg terecht.

Wat vind je het leukst om te doen?

Vooral het contact met wie hier over de vloer komt, want ik hou ervan om over de expo’s te praten met bezoekers. Het organiseren van de geleide bezoeken, de ateliers voor de kinderen en natuurlijk de verschillende evenementen zijn ook heel fijn om te doen.

MIMA – Museum Night Fever 2017.
© MIMA – Museum Night Fever 2017.

Heb je een leuke anekdote over bezoekers?

(denk na) Goh, sowieso is het werken met publiek een uitdaging. We komen met veel mensen in contact en dankzij die interactie kunnen we onze dienstverlening en de details optimaliseren. We leren ook veel van mensen die vragen stellen die op het eerste zicht een beetje bizar lijken. Ik denk ook aan de mensen die hier komen om zich te amuseren. Of de superfans van bepaalde artiesten die naar de respectievelijke expo komen. Dan bevinden we ons in een situatie waarin we informatie geven aan mensen die eigenlijk al alles weten.

Welke vragen krijg je vaak voorgeschoteld?

Ik zou zeggen: “Wat wil dat zeggen, ‘MIMA’?” Dan leggen we het hele acroniem uit. Veel mensen zijn ook erg geïnteresseerd in het gebouw en stellen daar dan vragen over, zoals: “Wat was dit vroeger?"

MIMA.
© MIMA.

Wie komt hier vooral over de vloer?

We hebben eigenlijk een zeer heterogeen publiek: families tijdens het weekend of jonge mensen tijdens nocturnes. Er komen ook veel scholen langs en bedrijven die hier netwerkactiviteiten organiseren. En uiteraard ook heel wat toeristen. Eigenlijk zouden we graag wat meer mensen uit de buurt aantrekken en met hen een band creëren.

Wat zou je aan alle bezoekers willen zeggen?

Kom het MIMA ontdekken. We hebben een super dynamisch project dat de moeite is. Bedankt ook aan iedereen die hier al eens geweest is!

Welk stuk van de collectie zou je met plezier mee naar huis nemen?

Ow. (lacht) De hele collectie! (denkt goed na) Maar ik zal kiezen voor de tekeningen van Daniel Johnston, omdat ik vind dat zijn werk me diep raakt. Hij is in mijn ogen een groot kunstenaar.

MIMA – Daniel Johnston, Satan Be Dead, 2016, inkt, pen en waterverf op papier, 45 x 60 cm.
© MIMA – Daniel Johnston, Satan Be Dead, 2016, inkt, pen en waterverf op papier, 45 x 60 cm.

Wat mogen bezoekers volgens jou zeker niet overslaan? 

Wat ze na een bezoek zeker zouden moeten doen, is buiten gaan op het terras van de derde verdieping en vanaf alle hoeken van het uitzicht over de stad genieten.

Bezoek je vaak andere musea?

Ja. Ik bezoek zo nu en dan andere musea en ook kunstgalerijen. Zelf medewerker van een museum zijnde, is het belangrijk om te weten wat er leeft onder de verschillende musea en om een goed kennisniveau te hebben wat betreft het museale veld. Het is met andere woorden interessant om een idee te hebben van waar andere musea zich mee bezig houden.

MIMA – Give Up, Parra.
© MIMA – Give Up, Parra.

Wat zijn je favoriete musea, behalve het MIMA?

In het Brusselse hou ik van WIELS, de CENTRALE for contemporary art, KANAL – Centre Pompidou. En alle Koninklijke musea – daar zit echt een enorm fantastische collectie die zeer uitgebreid is. Het neemt heel wat tijd in beslag om alles te kunnen zien. Je kan er de hele dag naar kunst kijken.

Wat vind je van de museumpas?

Ik vind het een super initiatief. Het is een uitgelezen manier om mensen aan te trekken en ze kunst en cultuur te laten ontdekken. Bovendien houdt de museumpas een goed aanbod in voor de bezoeker, wat een enorm pluspunt is. We merken dan ook dat mensen er direct gebruik van maken.

124 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

254 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Bestel museumpas