Het favoriete museum van Carl De Keyzer

Zelfs een topfotograaf vindt wel eens de tijd om een museum te bezoeken.

30 januari 2019

Carl De Keyzer – Carl De Keyzer in Noord Korea.
© Carl De Keyzer – Carl De Keyzer in Noord Korea.

Fotograaf Carl De Keyzer behoeft nauwelijks nog introductie. De Belgische Magnum-fotograaf reisde de wereld rond en vereeuwigde zijn indrukken in talloze boeken en tentoonstellingen. Zijn werk hangt geregeld in onze mooiste musea, maar heeft zo’n drukbevraagd kunstenaar zelf nog wel eens de tijd om een museum te bezoeken? Wij vroegen De Keyzer naar zijn favoriete musea en tentoonstellingen.

Carl De Keyzer is een van de drie actieve Belgische fotografen die zijn aangesloten bij de internationaal gerenommeerde coöperatieve Magnum Photos. In zijn werk houdt De Keyzer ervan om grootschalige projecten thematisch aan te pakken. Hij presenteert geen geïsoleerde foto’s, maar geeft de voorkeur aan een opeenstapeling van beelden in combinatie met tekst. Vorig jaar kwam De Keyzer in het nieuws met het werk dat hij maakte in Noord-Korea: D.P.R. Korea Grand Tour. Nog maar pas is de tentoonstelling Higher Ground in Red Star Line Museum afgelopen, een project waarvoor De Keyzer de bergen introk.

Dag Carl! Bedankt voor het interview. Wat is je favoriete museum?

De Keyzer: “Ik zit redelijk veel in het buitenland en op regenachtige dagen ga ik wel eens naar een museum. Daardoor ligt mijn favoriete museum eigenlijk niet in België: het is het Tate Modern in Londen. Het heeft zowel klassieke als hedendaagse tentoonstellingen met ruimte voor experiment. Ik zag er ooit een tentoonstelling van Anish Kapoor in de grote hal, wat zeer indrukwekkend was. Een van mijn favoriete tentoonstellingen, Robert Frank in 2004, was daar trouwens ook. Ik groeide op met zijn werk, maar ik had zijn beelden nog nooit in het echt gezien.”

Tate Photography – Tate Modern exterior from  the North Bank.
© Tate Photography – Tate Modern exterior from the North Bank.

En mocht je er eentje moeten kiezen in België?

De Keyzer: BOZAR, vooral vanwege een tentoonstelling van Henri Cartier-Bresson ergens eind de jaren 1970, begin de jaren 1980. Rond die tijd was ik aan de academie bezig met mise-en-scène en half surrealistische fotografie – een beetje zoals de Amerikaanse school van de jaren 1970. Die tentoonstelling heeft mij eigenlijk overtuigd om te stoppen met dat surrealistische en de straat op te gaan om te kijken of ik het zou kunnen zonder mise-en-scène. Ik herinner het me nog heel goed: het was een tentoonstelling met 250 foto’s van Bresson, en ik dacht: “Ik ga nooit van mijn leven 250 goede foto’s maken!” (lacht) Sindsdien hou ik ook meer van solotentoonstellingen van kunstenaars dan van gecureerde expo’s. Je kan dan wat dieper duiken in het werk van iemand.”

BOZAR.
© BOZAR.

Hebben museumbezoeken vaker zo’n effect op jou?

De Keyzer: “Soms laat ik mij inspireren door musea maar dan eerder door de klassieke musea van schone kunsten dan door de moderne. Ik ben nogal een fan van oude, figuratieve schilderijen die echt goed geschilderd zijn. Als fotograaf kan je een dergelijke perfectie in compositie nooit bereiken. Je werkt in een fractie van een seconde en je kunt die ene koe in de achtergrond niet zomaar verzetten.” (lacht)

Welke musea zou je zeker aanraden?

De Keyzer: “Goh, dat hangt erg af van de lopende tentoonstellingen. Iedereen zou wel eens naar KANAL in Brussel moeten gaan, dat was voor mij vooral vanwege de ruimte een openbaring. Ik ben ook al vaak naar het Design Museum Gent geweest, aangezien ik een grote fan ben van art deco en ze daar veel mooie stukken hebben uit die periode. Villa Empain vind ik als art-deco-liefhebber met voorsprong het mooiste museum. Dan moet ik natuurlijk ook het FOMU vermelden, daar heb ik zelf al een keer of vier geëxposeerd. Verder is het Groeningemuseum in Brugge echt een favoriet, omdat je daar al die meesterwerken hebt hangen. Hetzelfde geldt voor het Museum voor Schone Kunsten Gent. Naar het Museum Dhondt-Dhaenens ben ik ook al zo’n vijfentwintig keer geweest – het is daar in de zomer altijd erg gezellig en ze hebben vaak boeiende tentoonstellingen. Een andere favoriet van mij is het Museum Dr. Guislain. Ik zou durven zeggen dat ze daar de beste groepstentoonstellingen opstellen. Tot slot zou ik het Muziekinstrumentenmuseum aanraden. Ik ben zelf een verzamelaar van synthesizers en dus is het leuk om die collectie te zien.”

Veerle Vercauteren - Damien de Hemptinne – KANAL.
© Veerle Vercauteren - Damien de Hemptinne – KANAL.

Welk museum dat je nog niet zag zou je graag eens bezoeken?

De Keyzer: Het MAC’s Grand Hornu. Ik ben er wel al eens geweest, maar liep er toen heel snel doorheen. Het is een mooi museum en ook een prachtig gebouw.”

Heb je een voorkeur voor tijdelijke tentoonstellingen of voor vaste collecties?

De Keyzer: “Wat betreft vaste collecties moet ik verwijzen naar het MET in New York, daar hebben ze een fantastische collectie. Maar voor mij mogen vaste collecties eigenlijk zelfs wat ‘stoffig’ zijn, zoals de Cinquantenaire. De meer obscure musea ademen een zekere sfeer uit en je ontdekt er vaak iets. Ik heb ooit een boek gemaakt rond Keizer Karel, waarvoor ik toen alle dorpen en steden bezocht die hij tijdens zijn leven had aangedaan. Het eerste wat ik deed was naar de lokale schilderijen gaan kijken. Dan beeldde ik mij in dat ik rondliep in de zestiende eeuw, en pas dan, met die beelden in mijn achterhoofd, ging ik in dat dorp rondkijken. Musea in oude kerken zijn trouwens vaak de mooiste: die werken hangen daar precies op hun plaats. Het hoeft niet altijd hedendaagse kunst te zijn.

Carl De Keyzer.
© Carl De Keyzer.

Mocht je zelf een museum ontwerpen, hoe zou het eruit zien?

De Keyzer: “Het is soms moeilijk om een plek te vinden om te exposeren, aangezien musea al snel twee à drie jaar op voorhand zijn volgepland. Zeker als je werk hebt dat actueel is en je dus op korte termijn een ruimte nodig hebt. De verhouding instituut/kunstenaar is soms problematisch. Er is nood aan neutrale ruimtes waar de kunstenaar baas is. Mijn museum zou dus multifunctioneel zijn met een grote ruimte en een groot budget voor de kunstenaar, die daar dan zelf zijn tentoonstelling kan maken. Zo kunnen kunstenaars optimaal onafhankelijk blijven, los van curatoren. Ik heb onlangs ook zelf een tentoonstelling georganiseerd in de Floraliënhal in Gent.”

Carl De Keyzer – Tentoonstelling D.P.R. Korea Grand Tour in de Floraliënhal in Gent.
© Carl De Keyzer – Tentoonstelling D.P.R. Korea Grand Tour in de Floraliënhal in Gent.

Ga je al eens naar de museumshop?

De Keyzer: “Niet echt. Catalogi koop ik vooral in het buitenland. Die zijn soms uniek en alleen daar te krijgen.”

Is er een museumstuk dat je graag mee naar huis zou nemen?

De Keyzer: “Ja, maar ik weet niet waar dat stuk momenteel staat. Het is een marmeren art-nouveau-buste die ik eind de jaren 1970 zag in BOZAR tijdens een tentoonstelling over art nouveau in België. Het is een fantasiefiguur met een helm op, een vrouw, misschien een fee of een krijgster – prachtig gedaan. Ik heb er zeker een half uur naar staan kijken, want ik vond het zo mooi. Ik heb toen een jaar of twee later op de rommelmarkt in Parijs zo’n buste gevonden – bijlange niet zo mooi uitgevoerd, maar ze leek er een beetje op. Het ding woog veertig kilo en ik moest daarmee de metro op tot in mijn hotel. En ik was zo uitgeput dat ik ze gewoon beneden aan de trap van het hotel heb laten staan. Wonder boven wonder stond ze er ’s morgens nog steeds.” (lacht)

KMKG - MRAH.
© KMKG - MRAH.

Wat is je favoriete expo van eigen werk?

De Keyzer: Mijn eerste museumtentoonstelling in het toenmalige museum voor hedendaagse kunst, toen nog deel van het MSK Gent. Mijn foto’s van India hingen toen in de hal met de koepel en de zuilen, een opstelling die een grote indruk op mij maakte. Ik had zo’n tentoonstelling nooit verwacht, maar ik had toen een prijs gewonnen en Jan Hoet contacteerde mij plots. Maar een van de mooiste tentoonstellingen met mijn werk was in Parijs in de Bibliothèque Nationale de France. Dit voormalige privémuseum is een hele mooie ruimte met een zaal van zo’n honderd meter lang en prachtig geschilderde plafonds. Sinds een jaar of twintig exposeren ze er foto’s. Het was heel bijzonder om mijn werk daar te zien hangen.”

Carl De Keyzer – Bibliothèque Nationale de France, Parijs 2008.
© Carl De Keyzer – Bibliothèque Nationale de France, Parijs 2008.
Cover tentoonstellingscatalogus Carl De Keyzer India, 1988, MHK.
© Cover tentoonstellingscatalogus Carl De Keyzer India, 1988, MHK.

Op Carl De Keyzers website vind je meer informatie over zijn projecten en een handige webshop met unieke prints en gesigneerde catalogi.

136 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

211 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Bestel museumpas