Onze Vrouw bezocht... het FOMU

Van de Iraanse revolutie tot diep in de woestijn (en dat allemaal op één middag)

23 mei 2019

De expo van Hannah Darabi.
© museumPASSmusées

In deze reeks krijgt u van ons een voorproefje op de expo's van het moment, kwestie van u alvast het water in de mond te brengen. Trek er vervolgens zelf op uit, mét uw museumpas uiteraard, want dan bezoekt u deze tentoonstellingen gewoon gratis. Zonder dank!

Tot haar schaamte moet Onze Vrouw bekennen: we kunnen nog geen familiekiekje binnen een deftig kader plaatsen. Vandaar dat we zo graag op bezoek gaan in het FOMU in Antwerpen, waar een keur aan aanstormend en gevestigd fototalent ons voordoet hoe het wél kan: grootse fotokunst maken. Wij zakten met onze museumpas af naar de Waalse Kaai en lieten ons vervoeren doorheen zeer verschillende werelden.

“Regent het misschien?” vraagt de zaalwacht terloops. Druipend als een natte poedel zijn we binnengedrenteld, onderweg van het station overvallen door een stevige lentebui – en terstond onthaald op wel héél droge humor. Het is hier rustig op een donderdagmiddag, op een grote groep anderstalige bezoekers na, die aandachtig zitten te luisteren naar de gids. Ze komen vooral voor de tentoonstelling van de jonge fotografe Hannah Darabi, die de Iraanse geschiedenis van de jaren 1979-1983 reconstrueerde aan de hand van fotoboeken, politiek propagandamateriaal en eigen werk.

1) Enghelab Street, A Revolution Through Books

Het is een periode waarover wij maar weinig weten, en dat gold trouwens ook voor Darabi, want ze werd geboren in 1981 in Teheran. Een paar jaar geleden raakte ze geïntrigeerd door de verhalen over de revolutionaire periode rond haar geboortejaar en ze besloot in de geschiedenis te duiken. Tijdens de jaren 1979-1981 kende Iran een korte periode van politieke vrijheid – het verrast bijvoorbeeld om in de reeks geschriften die Darabi tentoonstelt een boekcover te vinden met de duidelijk herkenbare kop van Karl Marx. De grote communist in Iran? Onze verbazing is misschien net wat Darabi beoogt met Enghelab Street, A Revolution Through Books:  ze opent onverwachte perspectieven en wijzigt onze vooringenomen blik op haar vaderland. (nog tot 9/06)

RV
© RV

2) Restricted Images

Nog iemand die bezig is met een artistieke vorm van alternatieve geschiedschrijving is de Britse fotograaf Patrick Waterhouse, uit hetzelfde geboortejaar als Hannah Darabi. Hij maakte voor de expo Restricted Images foto’s bij de aboriginalgemeenschappen van Centraal-Australië en verzamelde documentatie over de kolonisatie van deze oeroude cultuur door de Britten. Vervolgens vroeg hij aan de gemeenschappen om via de techniek van dotpainting – het aanbrengen van kleurrijke patronen en symbolen – om de foto’s en documentatie te ‘herwerken’ – een vorm van re-appropriation, zo je wil. Het verhaal rond de Britse kolonisatie krijgt zo, letterlijk, een andere kleur. (nog tot 9/06)

RV
© RV

3) Photobook Belge

Een verdieping hoger zijn het opnieuw fotoboeken die een verhaal vertellen: het verhaal van het fotoboek zelf, een belangrijk en soms te weinig naar waarde geschat artistiek ‘product’. Photobook Belge schetst de ontwikkeling van het fotoboek van in de negentiende eeuw tot vandaag. Curator Tamara Berghmans deelde de fotoboeken in in verschillende types: van historische en etnografische fotoboeken (zoals die over Congo) tot de fotoboeken die grafische en typografische pareltjes zijn – de hoogst individuele expressie van een eigenzinnig creatief genie. (nog tot 6/10/2019)

RV
© RV

Toegegeven: van het bijna lichtgevende werk van de Franse fotograaf Sébastien Reuzé begrijpen we niet zo veel, maar zijn foto’s hebben op ons wel de uitwerking van een ontspannend bad: de enorme kleurvlakken – vaak in zomerse geeltinten – lijken wel vanzelf warmte te geven. Niet voor niets heet deze expo Hotel Solaire – Reuzé maakte maandenlang opnamen op desolate plekken in de woestijn. We dwalen er even onbestemd in rond, in dit fictieve landschap. (nog tot 9/06)

RV
© RV

Nadat we de vier verdiepingen hebben doorlopen zijn we bijna opgedroogd – en we waren onze lamentabele entree al bijna vergeten. Maar wanneer we buiten kijken dient een nieuwe bui zich aan. Nog even dwalen door de shop dus, of een koffie meepikken in het museumcafé PIXEL. De zaalwacht knipoogt me toe, alsof ze wil zeggen ‘Blijf nog maar even’.

Nog geen museumpas? Bestel hem hier.

150 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

252 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Bestel museumpas