Veelgestelde vragen

Heb je een andere vraag?

Vind je hier geen antwoord op je vraag, dan mag je ons altijd rechtstreeks contacteren.

Welke musea kan ik bezoeken met mijn museumpas?

Een overzicht van deelnemende musea vind je hier. Als je doorklikt op de naam van het museum, vind je meer informatie over de permanente collectie van het museum en de eventueel tijdelijke tentoonstellingen die je ook met je museumpas - al dan niet tegen een kleine meerprijs - kan bezoeken.  

Mocht je een vraag hebben over een bepaalde tentoonstelling of openingsuren, neem je best rechtreeks contact op met het museum in kwestie.

Kan ik tijdelijke expo's bezoeken met de museumpas?

Ja. Een museum mag hiervoor een toeslag vragen van maximaal het verschil tussen de prijs van de tijdelijke expo en die van de vaste collectie.

Kan ik met mijn museumpas deelnemen aan rondleidingen of groepsbezoeken?

Musea bepalen zelf of je ook met je museumpas gratis kan deelnemen aan rondleidingen of groepsbezoeken in het kader van hun prijsbeleid. Aangezien de meeste musea een kritische drempel hanteren over het totaal aan inkomsten dat ze wensen gegarandeerd te zien bij een groepsbezoek of gidsing, is het mogelijk dat de museumpas hiervoor niet aanvaard wordt . Je kan dus best op voorhand contact opnemen met het museum in kwestie om dit na te gaan.

Is de museumpas persoonlijk?

Ja, de pas is strikt persoonlijk.

Op de pas is een invulveld voorzien voor de volledige naam en geboortedatum van de pashouder. Op het moment van de aankoop dien je niet aan te geven voor wie de pas bedoeld is. Je kan deze dus ook kopen als cadeau voor iemand anders.
Eens een pashouder zijn naam en geboortedatum heeft ingevuld, kan de pas niet meer doorgegeven worden. Om fraude tegen te gaan, dient de museumpas ook online geregistreerd te worden. 

Waarom moet ik mijn museumpas registreren?

De museumpas is strikt persoonlijk. Als je je pas online koopt, registreer je best zodra je de kaart ontvangen hebt. Als je je pas in een museum koopt, kan je meteen het museum bezoeken. Vergeet niet je pas te registreren na je bezoek. 
Op deze manier kunnen we frauduleuze praktijken met de museumpas vermijden en blijft museumPASSmusées financieel draagbaar voor de initiatiefnemers en de deelnemende musea. Om je museumpas te registreren, moet je je kaartnummer en persoonlijke gegevens ingeven en een herkenbare profielfoto uploaden. 

Hoe kan ik mijn museumpas registreren?

Volg onderstaande stappen om je museumpas te registreren

1: Geef het nummer van je museumpas op. Dit vind je op de achterkant van je kaart.

2: Vul in stap 2 je persoonlijke gegevens aan. 

3: Om je museumpas verder te personaliseren en misbruik van je museumpas tegen te gaan, dien je een profielfoto te selecteren. Zoals de voorbeeldfoto's aangeven, dient op de foto je gezicht duidelijk gecentraliseerd zichtbaar te zijn, zonder attributen. Wanneer je een foto opgeladen hebt die aan de voorwaarden voldoet, kan je doorgaan naar stap 4.

4: Om de registratie van je museumpas te voltooien, is het nodige deze te linken met een UiTiD-account. Zo kan je onder meer op museumpassmusees.be aanmelden. Als je nog geen UiTiD-account hebt, klik je op 'een nieuw UiTiD aanmaken' en in het volgende scherm op 'registreer hier'. 

Na het linken met je UiTiD kan je bovenaan rechts bij 'mijn museumpas' aanmelden met je account en de gegevens over je museumpas raadplegen.

Een filmpje dat toont hoe je je museumpas kan registreren vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=MVbGFJl7X3o

Waar kan ik mijn profielgegevens wijzigen?

Het is niet mogelijk de profielgegevens verbonden aan je museumpas-account zelf te wijzigen na registratie, om eventueel misbruik van de museumpas tegen te gaan. Wens je toch bepaalde gegevens te wijzigen? Meld het ons dan via het contactformulier met de gewenste wijzigingen, en dan brengen we dit graag voor je in orde. 

Wat als ik mijn pas verlies?

Als je je museumpas reeds online geregistreerd had, kan je in elk deelnemend museum een nieuwe kaart vragen. Het museum kan hiervoor maximaal €5 registratiekosten vragen. Je oude kaart wordt automatisch geblokkeerd. De nieuwe kaart wordt aan je bestaande account gekoppeld.

Mocht je je museumpas nog niet online geregistreerd hebben, stuur je een bericht naar info@museumpasmusees.be met vermelding van je bestel- en of kaartnummer, of een ander bewijsstuk zoals een foto van de achterkant van je museumpas of het kassaticket van de aankoop.

Hoe lang is de pas geldig?

De museumpas heeft een geldigheid van één jaar.
Het abonnement van één jaar start op het moment van de online registratie of bij het eerste museumbezoek met de museumpas. 

Wanneer ontvang ik mijn museumpas?

Bij de aankoop van de pas in een deelnemend museum, ontvang je deze meteen.
Bij online aankoop van de museumpas is de levertijd 5 werkdagen.
Mocht je je museumpas niet ontvangen hebben na deze termijn, kan je ons dit melden via het contactformulier met vermelding van je bestelnummer.