Kubin ontmoet Ensor
© Toerisme Oostende vzw

Expo: Kubin ontmoet Ensor

Het James Ensorhuis

Op het eerste gezicht lijken Alfred Kubin (1877-1959) en James Ensor (1860-1949), alsook hun werk, totaal van elkaar te verschillen. Ze behoren tot een andere generatie, en ook door hun afkomst en nationaliteit onderscheiden ze zich. Er zijn echter wel heel wat gemeenschappelijke kenmerken.

Wat hen beiden typeert is de zin voor het groteske en de satire. Beide kunstenaars hebben zowel gevoel voor sarcasme als voor galgenhumor.

Verschillende prenten, zowel van Ensor als van Kubin, refereren aan straatgraffiti, aan kindertekeningen of aan tekeningen van zogenaamde zwakzinnigen.

Wat Kubin en Ensor eveneens fascineert, is de wereld van het theater. In talrijke prenten en tekeningen beelden Ensor en Kubin, elk op hun idiosyncratische manier, de groteske wereld van de vermomming en vervorming uit. En in talrijke karikaturen stellen beiden sociale wantoestanden en de scheve machtsverhoudingen in de maatschappij aan de kaak.

Deze tentoonstelling met een selectie van werken heeft de bedoeling om de parallellen tussen beide kunstenaars aan het licht te brengen. Het is de eerste keer dat in België werken van beide kunstenaars op een intieme manier worden geconfronteerd en in dialoog gaan met elkaar. Dit is enkel mogelijk dankzij de vrijgevige bruiklenen van het Oberösterreichischen Landesmuseum, Linz.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00