Guillaume Bijl – 40 JAAR INSTALLATIES 1979 - 2019 (Viering)
© © Evenbeeld

Guillaume Bijl – 40 JAAR INSTALLATIES 1979 - 2019 (Viering)

M HKA

Met 'Autorijschool Z' startte de Belgische kunstenaar Guillaume Bijl in 1979 het begin van een hele reeks installaties die hijzelf 'Transformatie-installaties' noemt. In deze reeks heeft de kunstenaar de voorbije veertig jaar een oeuvre opgebouwd waarin hij een fictieve reconstructie maakt van onze tijd.

In 1979 schrijft Bijl een fictief pamflet waarin hij de overheid laat besluiten dat kunst maatschappelijk irrelevant is en dat kunstruimtes omgevormd moeten worden tot ruimtes met een sociaal nut. Het eerste kunstwerk in dit ‘Kunstliquidatieproject’ is de installatie 'Autorijschool Z'. Hierbij sluit de kunstenaar de Antwerpse galerie Ruimte Z en transformeert ze in een nuttige maatschappelijke instelling; een autorijschool. De ruimte wordt ingericht zoals een rijschool en wordt zo een perfecte nabootsing van de werkelijkheid. De enscenering is zo precies uitgevoerd dat toevallige voorbijgangers veronderstelden dat de galerie effectief een autorijschool was geworden. De illusie was perfect.

Guillaume Bijl realiseert zich dat hij bij het maken van de installatie als een beeldhouwer handelde in de keuze en ordening van de objecten. “In feite is elke installatie die ik maak zeer beredeneerd. Het blijft een decor dat ik maak. Het is op een bewuste, beredeneerde manier samengesteld om de realiteit weer te geven”.

zaterdag tot en met zondag

Leuvenstraat 32 Antwerpen Zuid
2000 Antwerpen