Bois-du-Luc. Museum van mijnbouw en duurzame ontwikkeling

BOIS-DU-LUC : een uniek mijnwerkersdorp in Europa ! Het steenkoolmijndorp van Bois-du-Luc is een bijzondere getuige van de industrialisering, zijn integriteit en authenticiteit maken er een niet te missen patrimoniale locatie van.

Erkend als Werelderfgoed door UNESCO sinds 1 juli 2012 wordt de site van Bois-du-Luc gekenmerkt door in zijn geheel bewaard gebleven mijnwerkersdorp, van de industriële gebouwen tot en met het schooltje, zonder het rusthuis, de kiosk, de werkmanshuisjes en de kerk te vergeten.
Bois-du-Luc bezoeken is alle schakels van een uitzonderlijk lang actief gebleven steenkoolmijn ontdekken (1685-1973) en ook een landschap dat door en voor het werk gevormd werd.
Je zal getroffen worden door de bijzondere aspecten van het leven in Bois-du-Luc, een paternalistisch beleid dat zorg droeg voor de arbeider en zijn gezin: een subtiele evenwichtsoefening tussen rentabiliteit en sociale controle.
Verrijk je uitstap met een groene toets door de begroeide terrils op te wandelen of door op een van onze fietsen een tocht te maken die natuur en cultuur in elkaar verweeft.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di - vr: 10:00 > 17:00
van 01/04 tot 30/09: open tijdens week-end en feestdagen 10:00 > 18:00

Rondleidingen (FR) op zondag:
• 10:30 & 15:00
• gratis 1ste zondag van de maand
• reservatie verplicht

Rondleidingen voor groepen: heel het jaar door, reservatie verplicht

Gesloten: 24/12 > 9/01 incl.

Saint-Patrice 2b
7110 Houdeng-Aimeries