Francis Schmetz: Wege zu MIR, Wege zu DIR, Crayon sur des cales en bois, 2016
© Francis Schmetz

Francis Schmetz „...HAAL HET STOF UIT MIJN MOND...“

IKOB - Museum voor Hedendaagse Kunst

Francis Schmetz is een grensovergangster. Een subtiele, want zijn medium is in de eerste plaats taal. Als Oost-Belgische is hij natuurlijk in twee talen thuis. De Duitse taal die hij thuis leerde en de Franse taal die hij op school leerde. Steeds weer ontmoeten de twee talen elkaar in de vorm van poëtische overlappingen in tekeningen, titels en de geschriften en aantekeningen die een even belangrijke bron van zijn werk zijn als zijn schetsboeken. Terwijl zijn subtiele en fijne tekeningen, prenten en collages in België bekend zijn, zijn zijn films zelden vertoond. De tentoonstelling in het IKOB probeert voor het eerst beide groepen werken met elkaar in dialoog te brengen.

maandag tot en met zondag

Rotenberg 12b
4700 Eupen