SteM Sint-Niklaas - afdeling SteM Zwijgershoek
Het ‘Land van Reynaert’ omvat 12 Wase gemeenten, waarvan Sint-Niklaas in 2023 het voortouw neemt.
50 jaar na het eerste Reynaertmassaspel op de Grote Markt van Sint-Niklaas pakt het Cultuurcentrum uit met een tentoonstelling rond de universele en nog steeds hedendaagse thematiek van het vossenepos.
Curator van deze expo is kunstenaar Karen Oger. Haar grootvader, Mark Liebrecht (Marcel Oger) was de regisseur van het massaspel in 1973. Door de verhalen die ten huize Oger werden verteld en de attributen die nadien bij haar grootouders rondslingerden, raakte ze gefascineerd door het verhaal van Reynaert de vos. Net zoals in het middeleeuwse epos staat in Karen Ogers installaties de thematiek van de mens met zijn kleine kantjes centraal.
We willen dát wat een ander heeft, willen meer dan we nodig hebben en gooien argeloos weg wat we teveel hebben. Via de rivieren komt deze overdaad in zee terecht om uiteindelijk na een storm door haar te worden uitgespuwd.
Na enkele winderige dagen verdwijnt de strook van zeewier en plastictroep onder een laag van zijdezacht zand. Door te graven naar die rottende laag, komen de verhalen van hebzucht, machtswellust, gulzigheid en luiheid bloot te liggen.
Met deze duistere plek onder de grond, legt ze de link naar het hol van de vos Reynaert.
Burcht Malpertuus is een oord van verderf. Onwetende zieltjes worden gemanipuleerd en op slinkse wijze binnengelokt. Het is de plek waar snode plannen worden gesmeed. Kunst in het hol van de vos is theatraal, rauw, satirisch, kwetsbaar en dierlijk.
Karen Oger nodigde 17 hedendaagse kunstenaars uit om mee af te dalen naar deze duistere burcht.
Le 'Land van Reynaert' comprend 12 communes de Wase, dont Sint-Niklaas prendra la tête en 2023. 50 ans après la première pièce de théâtre de masse Reynaert sur la Grote Markt à Sint-Niklaas, le Centre culturel présente une exposition sur le thème universel et toujours actuel de l'épopée du renard. La commissaire de cette exposition est l'artiste Karen Oger. Son grand-père, Mark Liebrecht (Marcel Oger) était le directeur de la pièce de théâtre de masse en 1973. Elle est devenue fascinée par l'histoire de Reynaert de Vos à cause des histoires qui ont été racontées à la maison Oger et des attributs qui traînaient chez ses grands-parents par la suite. Tout comme dans l'épopée médiévale, les installations de Karen Oger portent sur le thème de l'homme avec ses petits côtés. Nous voulons ce que quelqu'un d'autre a, voulons plus que ce dont nous avons besoin et jetons innocemment ce que nous avons trop. Cet excédent se retrouve dans la mer via les rivières et finit par être recraché par celle-ci après une tempête. Après quelques jours venteux, la bande d'algues et de déchets plastiques disparaît sous une couche de sable doux et soyeux. En creusant dans cette couche en décomposition, les histoires de cupidité, de soif de pouvoir, de gourmandise et de paresse sont exposées. Avec cet endroit sombre sous terre, elle fait le lien avec l'antre du renard Reynaert. Le château de Malpertuus est un lieu de destruction. Les âmes ignorantes sont manipulées et attirées de manière sournoise. C'est l'endroit où les plans diaboliques sont faits. L'art dans la tanière du renard est théâtral, brut, satirique, vulnérable et animal. Karen Oger a invité 17 artistes contemporains à descendre dans cette sombre forteresse.
Open op:
Geniet van 50% korting op je treinreis!
Dankzij je museumpas krijg je 5 Discovery Tickets van NMBS waarmee je aan halve prijs H/T reist naar de musea van je keuze.