Uit de Collectie | Panamarenko (werken op papier) - TIJDELIJK GESLOTEN
© S.M.A.K. - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst

Uit de Collectie | Panamarenko (werken op papier)

S.M.A.K.

Van bij de oprichting van het Museum voor Hedendaagse Kunst in 1975 was Panamarenko een sleutelkunstenaar voor het museum. Niet toevallig was de eerste aankoop voor de collectie het werk ‘Deltavliegtuig P-1 Piewan’ (1975). In 1980 werd met de aankoop van 'The Aeromodeller' (1969 – 1971) ook het magnum opus van de kunstenaar aan de collectie toegevoegd. Samen met tal van andere sculpturen en tekeningen vormen deze werken een coherent ensemble dat gerust als een van de hoekstenen van de S.M.A.K.-collectie beschouwd mag worden. We presenteren een selectie van werken op papier die een dieper inzicht geven in het realisatieproces dat aan zijn kunstwerken vooraf ging.

Henri Van Herwegen liet midden jaren ‘60 voor het eerst van zich horen. Hij bedacht het pseudoniem Panamarenko – een verwijzing naar Pan American Airlines, met een Russisch aandoend achtervoegsel – en kreeg in 1966 in de Antwerpse Wide White Space Gallery een eerste solotentoonstelling, met actions, happenings en een aantal poëtische objecten. Via de galerie kwam hij in contact met buitenlandse kunstenaars, zoals Joseph Beuys die Panamarenko ervan overtuigde dat wat hij maakte kunst was. De daaropvolgende decennia verwierf Panamarenko bekendheid met aan zijn fantasie ontsproten vliegtuigen, auto’s, duikboten en fragiele mechanische schepsels, tot hij zijn artistieke activiteiten in 2005 stopzette en met pensioen ging. Op 14 december 2019 is Panamarenko gestorven.

We zijn blij je opnieuw te mogen verwelkomen vanaf dinsdag 19 mei 2020! Belangrijk is dat je op voorhand een ticket reserveert voor een bepaalde dag en tijdstip.

Voor meer informatie zie weblink.

€12 Gratuit avec pass musées

samedi à jeudi

Ouvert le:

• Mardi de 10:00 à 18:00
  • Mercredi de 10:00 à 18:00
  • Jeudi de 10:00 à 18:00
  • Vendredi de 10:00 à 18:00
  • Samedi de 10:00 à 18:00
  • Dimanche de 10:00 à 18:00

Rue & numéro
9000 Gand
info@smak.be