Vitrine laboratoire
© Keramis

Parcours in de collecties. Innovaties bij Boch

Keramis, Centrum van de Keramiek

Museum, kunst- en creatieruimte gewijd aan keramiek, Keramis is gebouwd op de plaats van de voormalige aardewerkfabriek Boch in La Louvière. De eigentijdse en gedurfde architectuur omvat een monumentaal pand met 3 voormalige gigantische flessenovens, de laatste voorbeelden in hun soort in België. Naast tentoonstellingen van hedendaagse keramiek toont het museum de producties van aardewerkfabriek Boch, zijn technieken en zijn kunstenaars.

De fabriek van Boch, die tussen 1844 en 2011 actief was op de site van Louviérois, demonstreerde doorheen haar geschiedenis artistieke en technische innovaties. Waarom een ​​flessenoven verlaten voor een tunneloven? Wat maakte het gebruik van galvaniseren of chromolithografie mogelijk? Hoe bereik je een vloeiend blauw? Welk onderzoek deed Charles Catteau in zijn laboratorium? Er zijn zoveel vragen gerezen dankzij deze reis waarbij Keramis u een Belgisch fabricaat onthult dat gretig is naar vooruitgang.

tot en met

Place des Fours-Bouteilles 1