Affiche
© Museum De Reede

Karl Meersman - Dangerous Drawings - with a touch of Rops

Museum De Reede

Naar aanleiding van de 190e verjaardag van Félicien Rops brengt Museum De Reede de tentoonstelling “KARL MEERSMAN – Dangerous Drawings - with a touch of Rops” van 02.06.2023 tot 09.10.2023.
Karl Meersman, die in zijn werk de grenzen van de spotprent en de portretkunst verlegt, herkent zich voor een groot stuk in het werk én in de ziel van Rops. Als tekenaar vecht ook Meersman tegen de beperkingen waarbinnen het ‘politiek-correct-denken’ de kritische stemmen vandaag opsluit.

Met zijn actuele en politiek-maatschappelijke tekeningen, waarbij hij niet zelden scherpe satire als wapen hanteert, begeeft Karl Meersman zich wel vaker op het snijpunt van humor, bewondering en verontwaardiging. In onze huidige wereld vol verandering lijken de spelregels echter op meerdere vlakken herschreven te worden. Niet alleen de kunstenaar, maar ook humor en satire in het algemeen zijn onderhevig aan nieuwe wetten.

De tentoonstelling bundelt de krachtigste tekeningen van Karl Meersman van de afgelopen jaren, waarbij een waaier aan prangende thema’s aan bod komen. Soms knipoogt hij naar zijn grote voorbeeld Félicien Rops, soms treden ze via hun werk rechtstreeks in dialoog. Eén ding staat vast: Gewapend met hun vakmanschap blijven voor beide kunstenaars weinig heilige huisjes buiten schot.

vrijdag tot en met maandag

• Maandag van 11:00 tot 17:00

Ernest van Dijckkaai 7