Exploding Fashion: Van 2D tot 3D tot 3D-animatie
© Liam Leslie

Exploding Fashion: Van 2D tot 3D tot 3D-animatie

Musée de la Mode Anvers - MoMu

MoMu presenteert ‘Exploding Fashion: Van 2D tot 3D tot 3D-animatie’ in samenwerking met Central Saint Martins (University of the Arts London). Op basis van een onderzoeksproject biedt deze tentoonstelling inzicht in het patroonmaken van twintigste-eeuwse mode.

‘Exploding Fashion’ doorprikt de mystiek van het ontwerpproces op twee manieren. Eerst en vooral deconstrueert het de mythe van de modeontwerper als exclusief creatief genie door een licht te werpen op de intrigerende rol van de patroonsnijder. Ten tweede doorloopt het in omgekeerde richting het productieproces van vijf historische ontwerpen van grensverleggende modeontwerpers die ook vernieuwende patroonsnijders waren. Die ontwerpen maken deel uit van internationale museumcollecties en mogen uitsluitend onder strikte voorwaarden gehanteerd worden. De expo wekt de museumobjecten digitaal tot leven door te visualiseren hoe ze tot stand kwamen en hoe ze zich op het lichaam gedragen.

De ontwerpers zijn Madeleine Vionnet (1912-1939), Charles James (1928-1978), Cristóbal Balenciaga (1936-1968), Halston (1957-1983) en Comme des Garçons (1973-ongoing) en hun ontwerpen worden bewaard in Palais Galliera (Parijs, Frankrijk), Musée des Arts Décoratifs (Parijs, Frankrijk), Costume Institute (New York, VS), Museum at FIT (New York, VS), Kyoto Costume Institute (Japan) en Victoria and Albert Museum (Londen, UK).

€12 Gratuit avec pass musées

samedi à dimanche

Ouvert le:

• Mardi de 10:00 à 18:00
  • Mercredi de 10:00 à 18:00
  • Jeudi de 10:00 à 18:00
  • Vendredi de 10:00 à 18:00
  • Samedi de 10:00 à 18:00
  • Dimanche de 10:00 à 18:00

Nationalestraat 28
2000 Anvers
info@momu.be