Affiche Helden in harnas
© (c) Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Helden in harnas. Ridderverhalen. Van Karel ende Elegast tot Don Quichot

Fermé

Bibliothèque Patrimoniale Hendrik Conscience - salle Nottebohm (temporairement fermé)

Heldhaftige avonturen, zwaardgevechten, magiërs, draken en hoofse liefde. Ridderverhalen blijven tot de verbeelding spreken.

Met de expo 'Helden in harnas' brengt de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience ridderromans uit de vijftiende en zestiende eeuw uit binnen- en buitenland samen naar de plek waar ze oorspronkelijk gedrukt zijn: Antwerpen.

De Scheldestad was in de zestiende eeuw hét centrum van de boekdrukkunst in de Nederlanden en had een afzetmarkt over heel Europa. Ridderverhalen floreren in die periode. In deze expo spelen de prachtig geïllustreerde ridderromans uit de eigen collectie de hoofdrol.

Maak kennis met bekende en verloren gegane ridderverhalen, de verhaalstoffen uit de bloeitijd van de middeleeuwse ridderroman en de typische technieken en structuren die vandaag nog steeds worden toegepast.

De expo is te bezoeken van dinsdag t/m zondag, van 13 tot 17 uur
Gesloten op maandag, 25 december 2021 en 1 januari 2022