Tentoonstelling Water loopt niet van een leien dakje
© La Fonderie - Brussels Museum voor arbeid en industrie
Exposition

Water loopt niet van een leien dakje

La Fonderie. Musée bruxellois des industries et du travail

De tentoonstelling Water loopt niet van een leien dakje focust op het huishoudelijke waterverbruik in Brussel. Ze tracht zichtbaar te maken wat achter eenvoudige, alledaagse handelingen schuilt, zoals een glas water vullen, een douche nemen of het toilet doorspoelen. Hiermee maakt onze expo u bewust hoe de stad en onze manier van leven onlosmakelijk verbonden zijn met deze onmisbare grondstof : water.

De tentoonstelling bestaat uit drie delen : het traject van het water in Brussel, het verbruik in woningen en de lozing in de riolen. Ze schetst de situatie vanaf de 19e eeuw tot heden alsook toekomstige problematieken. De tentoonstelling wordt vanuit een historische, sociologische, culturele en technische invalshoek gepresenteerd.

Dompel uzelf in een leerrijke, verrassende en leuke tentoonstelling voor jong en oud ! Tijdens het bezoek kriigt u voorwerpen, archieven, getuigenissen, audiovisueel materiaal en decors te zien, te horen en te voelen. Ze worden afgewisseld met wetenschappelijke en ludieke experimenten : observeren met een microscoop, experimenteren met communicerende vaten of nog, verkleed als een rioolwerker, een wandeling maken doorheen een nagebouwd stuk riool.

De tentoonstelling is het resultaat van een samenwerking tussen La Fonderie – het Brussels Museum voor Industrie en Arbeid, het Laboratoire interdisciplinaire en Etudes urbaines van de Université Libre de Bruxelles en VIVAQUA. Ze is georganiseerd binnen het kader van de 130ste verjaardag van VIVAQUA.

€5 Gratuit avec pass musées

Heures d'ouverture

jeudi à dimanche

Ouvert le:

• Mardi de 10:00 à 17:00
  • Mercredi de 10:00 à 17:00
  • Jeudi de 10:00 à 17:00
  • Vendredi de 10:00 à 17:00
  • Samedi de 14:00 à 17:00
  • Dimanche de 14:00 à 17:00

Rue Ransfort 27
1080 Molenbeek-Saint-Jean
Visitez le site web

Accessible avantageusement en train

NMBS Bruxelles-Central

Profitez de 50% de réduction sur votre voyage !
Avec votre pass musées, vous avez accès à 5 Discovery Tickets de la SNCB qui vous permettent de voyager à moitié prix vers les musées de votre choix (réduction valable sur le trajet aller-retour).

Découvrez votre avantage sur Mon pass musées

Mon pass musées
Identifiez-vous pour le pass musées digital