Mundaneum

Het Mundaneum toont de erfenis en ideeën van zijn oprichters, Henri La Fontaine en Paul Otlet. Het gebouw in Mons, een Art Deco-parel ontvangt u voor tijdelijke tentoonstellingen, conferenties en educatieve activiteiten!

Gelegen in het hart van Bergen, bewaart het Mundaneum in een Art Deco-gebouw een rijk erfgoed van duizenden documenten en een unieke erfenis : de voorloper van zoekmachines. Eerste Belgische site erkend door het Europees erfgoedlabel en ook geregistreerd in het "Memory of the World" register van UNESCO. Een museumruimte en archiefcentrum, het Mundaneum verkent het project van de oprichters, Paul Otlet, vader van de documentaire wetenschap, en Henri La Fontaine, Vrede Nobelprijswinnaar voor de vrede in 1913 : kennis ten dienste van de wereldvrede! Aan het begin van de 20e eeuw dachten deze twee Belgen aan een systeem van verzameling, classificatie en onderzoek van alle kennis van de wereld. Met een nobel doel : wereldvrede en gedeelde kennis. Vandaag diverse exposities, drietalige tours, inspirerende lezingen en educatieve activiteiten brengt naar voren de erfenis en ideeën van zijn oprichters.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

wo - vr: 13:00 -17:00
za -zo: 11:00 - 18:00

Gesloten: maandag, dinsdag, 24/12, 25/12, 31/12, 01/01

Rue de Nimy 76
7000 Bergen
065/31.53.43
info@mundaneum.be

Faciliteiten

• Shop

NMBS Bergen

Tentoonstellingen in dit museum

Er zijn momenteel geen tentoonstellingen in dit museum.