Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience - Nottebohmzaal (tijdelijk gesloten)

Tijdelijk gesloten

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience is de bewaarbibliotheek van de stad Antwerpen. Ze bestaat al sinds 1481 en bezit ongeveer 1,5 miljoen volumes Vlaams cultureel erfoed. De blikvanger is de historische bibliotheekruimte, de Nottebohmzaal.

Midden in de bruisende Antwerpse binnenstad ligt de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, de bewaarbibliotheek van de Antwerpen. Ze bewaart en verzamelt sinds 1481 Vlaams cultureel erfgoed en bezit ongeveer 1,5 miljoen volumes, zo'n 35 kilometer boeken. Al even indrukwekkend als de uitgebreide, waardevolle en vaak unieke collectie van de Erfgoedbibliotheek is de Nottebohmzaal. Deze prachtige, historische bibliotheekruimte is een ware verborgen parel. Hier worden de eerste 150.000 boeken van de bibliotheek bewaard in een historische en adembenemende setting. De Nottebohmzaal bevindt zich in het oudste deel van de bibliotheek, de Sodaliteit, waar ze in 1936 werd ingericht als pronkzaal. Naast boekenmagazijn en tentoonstellingsruimte doet ze dienst als bewaarplaats voor bijzondere stukken zoals de globes van Blaeu en de Egyptische kast.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

Tijdelijk gesloten
23/12/2023 - 07/01/2024:
10:00 > 17:00

Hendrik Conscienceplein 4
2000 Antwerpen
consciencebibliotheek@stad.antwerpen.be

Tentoonstellingen in dit museum

Er zijn momenteel geen tentoonstellingen in dit museum.