Texture, Museum van vlas en textiel

Texture is ingericht in een authentiek vlasverzendhuis (1912). Je ontdekt er de revolutionaire ontwikkeling die de vlasnijverheid in deze streek teweeg bracht. Het verleden zal je verrassen, de verhalen van vandaag en morgen zullen je inspireren.

TEXTURE toont de actuele toepassingen van vlas en vertelt ook het boeiende verhaal van de linnen- en vlasnijverheid.
Een museumbezoek start in de Wonderkamer: hier mag je alles zelf bekijken, voelen, proeven, uittesten… Zo ontdek je dat vlascomposiet veel toepassingen kent in sportmateriaal en dat de Amerikaanse dollar voor 25 % uit vlas bestaat.

De Leiekamer brengt de fascinerende geschiedenis van de vlas- en linnennijverheid. Het is er een van vallen en opstaan, van mensen die zonder hulp van buitenaf telkens weer de veerkracht vinden om zware crisissen te boven te komen. Een attractieve flashback in de geschiedenis met authentiek beeldmateriaal, warme getuigenissen en intrigerende objecten.

De Schatkamer toont een selectie pronkstukken uit de museumcollectie: transparante kant, fijn damast, uitzonderlijk linnen handwerk.

ONTDEK TEXTURE TIJDENS EEN INSTAPRONDLEIDING
Elke derde zondag van de maand
van 11.00 tot 12.30

Als pashouder betaal je slechts 3€!

Ga gratis met de museumpas
245 Belgische musea in 1 pas

di - zo: 10:00 - 17:00