Nationaal Museum van de Speelkaart

Het museum doet de eeuwenlange geschiedenis en het veelzijdige gebruik van speelkaarten uit de doeken. Ook het traditionele productieproces komt aan bod. Sluit je bezoek af met interactieve toepassingen en een verkleedpartij. Play your cards right!

Elk gezin heeft wel een kaartspel in huis en vaak is dat in drukkersstad Turnhout gemaakt. Sinds de 19de eeuw speelt de grafische industrie er een prominente rol. In de 20ste eeuw groeien de Turnhoutse bedrijven zelfs uit tot de belangrijkste speelkaartenproducenten ter wereld. Het museum vertelt de geschiedenis van het kaartspel. De sfeer van de 19de-eeuwse speelkaartenfabriek is nog voelbaar in het machinepark, waar authentieke drukpersen het productieproces tonen. Op vaste dagen worden de persen opnieuw op gang gedraaid en galmt het geluid van de indrukwekkende stoommachine door het gebouw.
Wie zelf aan de slag wil, kan terecht in het Speelkaartenlab van het Turnhoutse bedrijf Cartamundi. Waag je hier aan interactieve toepassingen van de speelkaart. Een verkleedpartij hoort er ook bij, zeker als je even voor joker wil staan!

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di- vr: 10:00 - 17:00